Conferència Sectorial d’Educació

El Govern central i les comunitats aborden la situació de menors ucraïnesos escolaritzats a Espanya

L’Executiu preveu que uns 100.000 nens i nenes siguin escolaritzats a Espanya, una xifra que podria ser més elevada o menor depenent del temps que es prolongui la guerra a Ucraïna

El Govern central i les comunitats aborden la situació de menors ucraïnesos escolaritzats a Espanya
2
Es llegeix en minuts

El Govern i les comunitats autònomes es reuniran aquest dimecres 30 de març en la Conferència Sectorial d’Educació per abordar la situació i les necessitats específiques dels menors ucraïnesos escolaritzats a Espanya després de fugir de la guerra al seu país, com a conseqüència de la invasió de Rússia el febrer passat.

A finals d’aquesta setmana, entorn de 4.000 nens i nenes ucraïnesos ja anaven a l’escola en diferents zones del país. No obstant, el Govern preveu que uns 100.000 menors ucraïnesos siguin escolaritzats a Espanya, una xifra que podria ser més elevada o menor depenent del temps que es prolongui el conflicte bèl·lic.

Aquests 100.000 menors serien una estimació realitzada sobre els 3,3 milions de refugiats que han abandonat Ucraïna segons l’Oficina Internacional de Migracions, les dades de l’Unicef que calcula que el 55% de les persones que surten d’Ucraïna són menors, i el nombre d’ucraïnesos residents a Espanya.

En aquest escenari, aquest dimecres tindrà lloc una Conferència Sectorial d’Educació, amb la presència de la titular de la cartera ministerial, Pilar Alegría, i els consellers autonòmics del ram, amb l’objectiu d’abordar, expressament, les necessitats d’aquests menors arribats a Espanya. En aquesta trobada també es preveu abordar el tema de la carrera docent, segons informen Europa Press fonts del Ministeri.

Per donar resposta a aquesta emergència, s’estima que serà necessari un reforç de professorat per atendre les necessitats de l’idioma, ja que els menors poden arribar des d’Ucraïna sense parlar castellà o amb un coneixement baix; atenció psicològica; suport educatiu; orientadors, auxiliars que els donin suport mentre adquireixen competències en castellà, etcètera.

Igualment, fonts ministerials consultades per Europa Press indiquen que està prevista l’homologació dels títols de les mares d’aquests menors que compten amb formació universitària, perquè puguin treballar en la seva professió a Espanya.

En el cas dels menors també s’homologaran els seus estudis. Per exemple, caldrà certificar que els nens han superat l’etapa de Primària al seu país perquè puguin matricular-se en l’Educació Secundària Obligatòria (ESO) el curs vinent.

Així, el Ministeri d’Educació i el seu homòleg d’Universitats, Joan Subirats, estan treballant a l’establiment dels mecanismes «urgentíssims» per a l’homologació dels títols dels refugiats d’Ucraïna.

Respecte als protocols d’escolarització de persones migrants, aquests ja estan establerts i estructurats. En el cas dels menors procedents d’Ucraïna, el problema rau en l’elevat nombre de nens i les seves dificultats emocionals conseqüència del trauma viscut.

Segons el procediment, quan els menors arriben a Espanya se’ls integra a aules de nens de la seva mateixa edat. A continuació, se’ls fa una prova de castellà per determinar si és necessari un suport extra o una aula d’immersió. En paral·lel, s’avalua el seu nivell educatiu, per establir en el seu cas els reforços de professorat necessaris. A partir d’allà, es va treballant amb els menors en la seva integració en l’aula.

Notícies relacionades

Més de 3,7 milions de persones han sortit d’Ucraïna per escapar-se dels combats que van esclatar amb la invasió russa, el 24 de febrer, segons les Nacions Unides, que estima en més de deu milions els que han hagut d’abandonar casa seva des de l’inici de l’ofensiva militar russa.

La Conferència Sectorial d’Educació és l’òrgan de cooperació entre l’Estat i les comunitats autònomes en matèria d’ensenyament no universitari. Està constituïda per la ministra d’educació i FP, Pilar Alegría, que presideix la trobada, i els consellers autonòmics amb competència en matèria educativa de cada territori.