Cos d’emergències

Els Bombers compren 400 nous equips per trampejar la crisi dels respiradors

  • Els sindicats no afluixen i mantenen els ressorts judicials activats perquè s’investigui si s’ha atemptat contra la integritat dels treballadors

Els Bombers compren 400 nous equips per trampejar la crisi dels respiradors

ZOWY VOETEN

4
Es llegeix en minuts
Guillem Sánchez
Guillem Sánchez

Periodista

Especialista en Successos, tribunals, assumptes policials i de cossos d'emergències

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Conselleria d’Interior comprarà per la via de la contractació d’urgència 400 nous Equips de Respiració Autònoma (ERA) per als Bombers de la Generalitat. Aquest és un dels deu punts d’acord aprovats en l’última reunió que els comandaments del cos d’emergències català, el director general Joan Delort i els sindicats UGT, CCOO, CATAC i CSIF van mantenir dimecres a la tarda al departament, una trobada amb caràcter extraordinari per buscar una sortida a la crisi dels respiradors.

La compra d’urgència de 400 espatlleres i 700 ampolles d’oxigen noves permetrà distribuir, quan arribin, unitats fiables pels principals parcs de bombers. Un pedaç que tampoc solucionarà el problema. Hi ha un total de 1.720 respiradors, que són els que necessita el cos per garantir el servei de protecció civil a la ciutadania. La conselleria s’ha compromès a revisar a fons aquestes 1.720 unitats per separat: espatlleres i ampolles. La crisi anirà quedant enrere a mesura que les empreses externes contractades –també per la via d’urgència– que portaran a terme aquesta revisió vagin validant els equips ‘antics’ i creixi la disponibilitat dels que ja no estan sota sospita. 

Fonts de la conselleria remarquen que els 400 nous equips i els que vagin sent revisats seran etiquetats i circularan respectant la ‘traçabilitat’ del seu recorregut. Quedarà registrat a quin compressor es recarreguen i a quin parc de bombers pertanyen. L’absència de ‘traçabilitat’ i l’intercanvi d’equips entre parcs per distraccions ha agreujat la problemàtica actual perquè no ha resultat possible seguir el rastre dels equips que fallaven, complicant així poder esbrinar el focus del problema perquè els responsables del cos no podien aclarir si havien fallat abans, ni a quin compressor s’havien recarregat. 

Des del juliol passat, tal com va revelar EL PERIÓDICO, han fallat un total de 16 equips de respiració de parcs i regions diferents. Les incidències s’han registrat durant exercicis d’entrenament però també en sinistres. Delort va admetre en declaracions a aquest diari que la situació era «molt preocupant» i els sindicats consideren que el mal estat dels ERA ha posat en risc la integritat dels bombers. 

Un altre dels deu punts acordats entre la conselleria i els sindicats en la trobada de dimecres és tornar al servei els 170 equips de la marca MSA que enginyers alemanys han revisat les últimes setmanes. Aquests van ser els primers que es van apartar al principi de la crisi, quan es creia que l’avaria –el bloqueig del manòmetre, l’instrument que indica el ritme de consum– es concentrava només en aquesta partida de 170 unitats de MSA de recent adquisició. Posteriorment, no obstant, es va veure que aquesta anomalia es reproduïa en tots els equips i suposava una amenaça per a tots els funcionaris.

Notícies relacionades

Malgrat els acords a què es va arribar dimecres passat, el conflicte laboral no s’atura i els representants dels treballadors han activat diversos ressorts judicials perquè s’investigui si hi ha o no responsabilitats civils i penals per part dels responsables de la cúpula del cos d’emergències i el Departament d’Interior. La principal sospita és que els comandaments dels Bombers no van actuar amb transparència. Tal com va explicar aquest diari, la cúpula sabia des del desembre que la problemàtica amb els respiradors era generalitzada però no va admetre el que passava als sindicats fins al 31 de gener. I als bombers voluntaris –a Catalunya n’hi ha gairebé 2.000 que també actuen en sinistres en què són necessaris els ERA– no els va dir res, segons va assenyalar a aquest diari Josep Maria Alcalà, president d’ASBOVOCA.

L’accident mortal de Vilanova i la Geltrú

Un altre dels punts acordats entre els sindicats i el departament és que ea cos d’emergències es posarà a disposició del jutjat de Vilanova i la Geltrú que investiga la mort del bomber Joan Liébana el 17 de juny passat en aquesta localitat. El Joan va morir treballant en l’extinció d’un incendi que es va declarar en un taller. Hi ha dos bombers que van actuar amb ell imputats perquè van sortir del taller i no se’n van adonar que el Joan no havia sortit. En realitat, el cos del Joan va ser trobat per altres bombers que treballaven en la ventilació del lloc, després de sufocar les flames, una hora després. Els sindicats havien demanat que s’investigués si l’anomalia que presenten els ERA pot estar relacionada amb la mort del Joan. El peritatge que es va practicar al seu equip no va detectar res, tot i que, tenint en compte que l’avaria que ha desencadenat la present crisi dels respiradors es va detectar més tard, durant aquest estudi tampoc es va revisar si a l’ERA del Joan hi havia restes d’humitat, la principal sospita que estaria provocant el funcionament anòmal de les espatlleres.

Temes:

Bombers