Reforma de la professió

Els futurs docents faran una prova d’accés al grau, com ja existeix a Catalunya

  • El Ministeri d’Educació proposa a sindicats i autonomies canvis en el màster i en les pràctiques que fan els professors

Els futurs docents faran una prova d’accés al grau, com ja existeix a Catalunya

Jordi Cotrina

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

«Cap sistema educatiu serà millor que el seu professorat». Sota aquesta premissa, el Ministeri d’Educació i Formació Professional inicia ara una llarga etapa de negociació amb sindicats, autonomies i comunitat educativa per reformar la professió docent. Una de les coses que proposa el departament que dirigeix Pilar Alegría és una cosa que ja està en vigor a Catalunya: l’establiment d’una prova d’accés als graus d’Educació Infantil i Primària. Aquest examen haurà «d’avaluar la competència comunicativa i el raonament crític i la competència logicomatemàtica». També inclourà «aspectes referits a actituds i competències de la professió docent». Així s’especifica al document que la ministra ha entregat avui a sindicats i autonomies, i l’objectiu general del qual és que els titulats tinguin moltes més opcions de trobar un lloc de treball.

Educació també proposa estendre aquesta prova al màster universitari en formació del professorat, que incorporarà «complements formatius» dirigits a assegurar els coneixements bàsics de les diferents especialitats. Una altra de les opcions que estudia el ministeri és ampliar la durada del màster per a determinades especialitats

En la formació dels futurs docents, l’important, segons el ministeri, és que «s’adquireixin les competències necessàries per impartir docència, treballar interdisciplinàriament, introduir innovació, utilitzar metodologies diverses i motivadores, i gestionar totes les funcions i competències que els docents han de complir diàriament en un centre». Per això, la intenció d’Educació és fomentar la generalització d’assignatures lligades a la docència.

Competències i diversitat

El departament que dirigeix Alegría també proposa revisar els requisits per a la verificació dels títols universitaris habilitadors per a la docència per «poder reflectir els canvis que s’han anat produint en els diferents ensenyaments i en el sistema educatiu». És necessària –afegeix el ministeri– una reformulació que permeti introduir aspectes tan fonamentals com el currículum competencial, l’atenció a la diversitat o el desenvolupament sostenible.

Notícies relacionades

Un altre canvi substancial, ja anunciat per Isabel Celaá en la seva etapa al comandament del ministeri, és ampliar i enriquir el període de pràctiques que fan els futurs docents mentre cursen el grau i el màster. El nou Model d’Iniciació a la Docència (PID) estarà basat en l’aprenentatge en la pràctica i en una incorporació gradual a la professió. En l’actualitat, segons l’opinió del ministeri, les pràctiques no estan tan orientades cap a una especialització docent i han de ser revisades per acostar l’estudiant amb la realitat que es trobarà en el seu futur laboral. Les noves pràctiques estaran tutelades.

El document d’Educació també inclou la possibilitat de garantir la formació permanent del professorat. Respecte a la seva entrada en la professió pública docent, el ministeri pretén replantejar-se els processos de selecció perquè els aspirants demostrin no només la seva competència científica disciplinària, sinó també els coneixements, destreses i actituds necessàries per a la seva funció. «Resulta obligat actualitzar i adequar els temaris d’oposicions», conclou.