Informe d’ESADE
Classes particulars: una imparable ‘educació a l’ombra’
Les famílies espanyoles van gastar 736 milions el 2017 en la formació addicional i privada, un sector en plena ebullició a Espanya
![Classes particulars: una imparable ‘educació a l’ombra’ Classes particulars: una imparable ‘educació a l’ombra’](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/c7c41a36-d07f-41d3-b6e9-0a6e7caae8d2_alta-libre-aspect-ratio_default_0.png)
Encunyat a principis d’aquest segle, ‘educació a l’ombra’ és un terme que inclou classes particulars, tutories privades i acadèmies especialitzades en la preparació d’exàmens, una oferta a què ara s’han afegit empreses ‘online’. Aquest tipus de formació –paral·lela a l’oficial i reglada– viu un moment d’ebullició a Espanya, on el 2017 les famílies es van gastar 732 milions d’euros front els 246 milions comptabilitzats l’any 2006. L’objectiu d’aquesta formació no és necessàriament aprendre sinó «aprovar i destacar». Així ho afirma un exhaustiu informe d’ESADE publicat fa uns dies i que posa de manifest que les classes particulars s’han convertit en el dia a dia de molts estudiants. «El que era un bé de luxe s’està convertint en un bé de primera necessitat», conclou l’informe.
Corea i el Japó, líders
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/d1f3042c-e103-4654-929c-3558219e9b57_baja-libre-aspect-ratio_default_0.png)
Els països que lideren l’‘educació a l’ombra’ són –de llarg– Corea i el Japó. El 80% dels estudiants coreans de primària i un 90% dels japonesos reben classes particulars, que també tenen una àmplia presència en estats menys rics, com la Xina i l’Índia. A Europa, l’educació addicional va obrir el teló en els anys 90 del segle passat com a resultat, entre altres motius, dels baixos salaris del professorat. Actualment, el sector és imparable. Al Regne Unit, el 27% dels estudiants d’11 a 16 anys rep aquest tipus de formació. A Alemanya, el percentatge arriba al 40%.
A Espanya, el 24% dels estudiants
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/56613465-b715-4bae-9c1d-24a58d728753_baja-libre-aspect-ratio_default_0.png)
Sota la firma del professor Juan Manuel Moreno, de l’UNED, l’estudi d’ESADE destaca que les dades són encara imperfectes i incompletes, sobretot, per la dificultat d’acotar què és i què no és ‘educació a l’ombra’. El 2009 va ser l’últim any en què l’OCDE va incloure a l’informe PISA una pregunta especifica. En aquella ocasió, el 60% dels alumnes d’últims cursos d’ESO van assegurar que estaven rebent classes o tutories privades. Un estudi més recent, del 2019, va revelar que el 22% dels estudiants de primària rebia classes particulars, tot i que només es refereix a matemàtiques i ciències. Tenint en compte la despesa de les famílies, l’informe d’ESADE conclou que el 24,2% dels estudiants consumeix classes particulars a Espanya.
La despesa de les famílies
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/5b5c14a4-44ea-4e11-8d9f-1f29a6402c7c_baja-libre-aspect-ratio_default_0.png)
El 2006, les llars espanyoles van gastar 246 milions d’euros en la formació addicional. La xifra es va triplicar el 2017, i va arribar als 736 milions. «La demanda de l’‘educació a l’ombra’ no va semblar patir les conseqüències de la crisi econòmica (el 2008). Les classes particulars en lloc de ser un bé i luxe van ser un bé de primera necessitat», afirma l’autor de l’estudi. «Hi ha pocs dubtes que l’‘educació a l’ombra’ està creixent de manera imparable a Espanya, tot i que el volum d’alumnes no és tan alt com el dels països asiàtics o, fins i tot, altres d’Europa». En contra del que pot semblar, aquest tipus d’educació no és un fenomen predominantment urbà sinó que creix amb força en petits municipis i zones rurals.
Els motius de l’expansió
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/3e4b0c75-95f2-45a1-b4d6-bcd39af7417d_baja-libre-aspect-ratio_default_0.png)
Per diversos motius. El primer, per la percepció que la qualitat de les escoles ha baixat i que cal compensar. Segon, per la universalització de l’educació secundària i la pressió per accedir a la superior. I tercer, les famílies tenen menys fills i, per tant, poden permetre’s una inversió més gran en educació.
Aprovar i destacar, no aprendre
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/57c88e47-316e-4da6-9182-406a7c0eb61f_baja-libre-aspect-ratio_default_0.png)
L’expansió de les classes particulars «produeix un increment en la desigualtat perquè les famílies més acabalades són les que poden permetre’s invertir massivament en tutors privats i altres serveis més sofisticats». L’estudi d’ESADE destaca que la prevalença de l’‘educació a l’ombra’ no està relacionada amb un nivell educatiu general més gran. «La seva agenda és aprovar i destacar, no necessàriament aprendre». L’autor de l’informe destaca que a Espanya, al contrari del que passa en altres països, l’educació a l’ombra no està suplantant l’educació reglada. De moment.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Jocs Olímpics 2024 París oculta la foscor i exhibeix el seu decorat en els Jocs
- Handbol Les ‘Guerreres’ no compareixen i cauen amb estrèpit en el debut
- Tennis Moyá fa saltar les alarmes sobre la presència de Nadal a París
- Sèrie aclamada Com enamorar sense cursileries
- QUATRE HOSPITALITZATS Un brot de salmonel·losi en un bar deixa almenys 22 afectats
- SUCCESSOS Presó per al maquinista i un excàrrec d’Adif per l’accident de l’Alvia
- Gislan Zekri, estudiant de Treball Social: "Entendre el context cultural de la persona és vital per ajudar-la"
- Narcotràfic Confiscades quatre tones de cocaïna al port de Barcelona
- Comercialitzat als EUA La UE no aprova el fàrmac que alenteix l’avenç de l’Alzheimer
- Vacances alternatives L’‘airbnb’ de les mascotes