Mesura pionera

La Unió Europea dona forma a la llei que regularà les plataformes digitals

  • La llei de serveis digitals (DSA) obligarà les tecnològiques a eliminar contingut il·legal i a limitar la publicitat basada en dades dels usuaris

  • Les empreses hauran de ser més transparents sobre els seus algoritmes i donar eines als ciutadans per reclamar els seus drets

La Unió Europea dona forma a la llei que regularà les plataformes digitals
6
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en Xarxes, algoritmes i la intersecció entre política i tecnologia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«És moment de posar ordre en el salvatge oest digital». Així és com el comissari europeu del Mercat Interior, Thierry Breton, ha donat la benvinguda a la llei de serveis digitals (DSA), l’esperada regulació del mercat digital que impulsa la Unió Europea (UE) i que pot transformar internet tal com el coneixem. Aquest dijous el Parlament Europeu ha aprovat la seva posició sobre una mesura que haurà de negociar-se amb el Consell Europeu i la Comissió Europea (CE) i l’aprovació final de la qual podria arribar a l’abril o el maig.

Gairebé dos anys després que es posés sobre la taula, aquest mastodòntic projecte legislatiu estableix una sèrie de noves regles per a les companyies tecnològiques que afectaran xarxes socials, serveis de missatgeria i botigues d’aplicacions. Aquestes normes van des d’eliminar el contingut il·legal publicat en aquests espais a limitar l’extracció de dades dels usuaris per a la publicitat personalitzada, passant per noves obligacions i mecanismes de transparència sobre els algoritmes.

El text aprovat per l’Eurocambra i anunciat per la seva nova presidenta, Roberta Metsola, imposa importants restriccions a la publicitat digital que s’alimenta de la recopilació de dades privades dels ciutadans i prohibeix l’ús específic de dades sensibles com l’origen racial o ètnic, l’orientació sexual o les creences religioses i l’ús de dades de menors. L’esmena multipartidista que demanava una prohibició total d’aquesta publicitat no ha prosperat. Tot i així, suposa un revés important al model econòmic de vigilància massiva que copa el duopoli format per Google i Facebook. L’any 2020, Google va facturar 147.000 milions de dòlars en publicitat, cosa que suposa fins un 80% dels seus ingressos. En el cas de Facebook aquest percentatge creix fins al 85% i acumula 84.200 milions.

Adaptar-se als temps

En els últims anys, la UE s’ha vist superada per l’ascens meteòric de plataformes digitals que han transformat l’economia i la societat. La consolidació de poder d’empreses com Google, Amazon o Facebook ha anat sovint de bracet de pràctiques abusives. Brussel·les ha mirat de contenir-les investigant cas per cas i aplicant sancions basant-se en la Directiva sobre el Comerç Electrònic, aprovada l’any 2000 i que encara continua vigent. La DSA permetrà adaptar la llei als temps que corren i anar més enllà dels casos individuals per regular les plataformes digitals.

Amb aquesta directiva, la UE busca reafirmar el seu lideratge mundial en la protecció de dades i agilitar la fiscalització de les grans tecnològiques, pilars que poden marcar la internet de la dècada que ve. Brussel·les ha reiterat que la seva voluntat és crear un espai digital més segur i privat per als usuaris. Les obligacions de la DSA afectaran les més de 10.000 plataformes digitals que operen en territori europeu, però incidiran de forma especial en l’activitat de gegants de la indústria. Com més gran sigui l’empresa més requisits a complir hi haurà. Tot i que siguin estrangeres, totes hauran de comptar amb representants legals a Europa.

Setge a la desinformació i a l’odi

Un dels objectius principals d’aquesta mesura és fer que tot el que és il·legal ‘al carrer’ també ho sigui al món digital. Així, s’incentiva les plataformes a limitar els missatges d’odi i la proliferació de desinformació –que no és il·legal–, però a fer-ho d’una forma «diligent, proporcionada i no discriminatòria». La directiva vigent fins ara, segellada abans que Facebook, Twitter o YouTube existissin, assenyala que aquests proveïdors de serveis ‘online’ no són responsables dels continguts il·legals que es comparteixen i només els han d’eliminar quan un jutge així ho estableix. La DSA manté aquest principi.

No obstant, la normativa demana a les plataformes que moderin el seu contingut per mitigar riscos socials i serà la CE qui avaluï si han fet prou. «¿Podran les autoritats pressionar aquestes empreses perquè eliminin desinformació? Això crea una inseguretat jurídica important», afirma a EL PERIÓDICO Joan Barata, investigador del Cyber Policy Center de la Universitat de Stanford, que adverteix que això portarà al fet que multitud de casos quedin a les mans dels jutges de cada estat membre.

Aquest punt també ha despertat les crítiques d’organitzacions en defensa dels drets digitals com Xnet, que han alertat que la normativa pot portar a les plataformes a una «retirada desmesurada de contingut legítim» que afecti els drets fonamentals. És a dir, que l’obligació de frenar la desinformació i els missatges d’odi sota amenaça de sanció degeneri en una censura de la llibertat d’expressió. Un temor que Barata també comparteix.

D’altra banda, la DSA afectarà el comerç electrònic i, tot i que no les fa responsables de la possible venda de productes il·legals, sí que obligarà plataformes comercials com Amazon o eBay a verificar la identitat real dels venedors. Aquesta obligació també s’ampliarà a proveïdors de serveis com els registres de noms de domini o les xarxes de distribució de contingut. Això significa que per crear una web, per exemple, abans se n’haurà de verificar la identitat de l’impulsor.

Més transparència

El text aprovat aquest dijous estableix que aquestes companyies hauran de ser molt més transparents. Així, entre altres coses, hauran d’informar les autoritats sobre quines mesures prenen per identificar i eliminar la publicació de contingut il·legal, sobre qui patrocina els anuncis que veuen els usuaris i sobre el funcionament dels seus algoritmes de recomanació, que hauran de ser sotmesos periòdicament a auditories externes. El món acadèmic haurà de tenir accés a aquestes dades per poder estudiar l’impacte social d’aquestes tecnologies.

La DSA tindrà avantatges visibles per als usuaris. La norma obligarà les plataformes a informar-les de l’eliminació de contingut i donar-los instruments perquè puguin impugnar aquesta decisió. També hauran de ser més transparents amb les condicions d’ús i les polítiques de privacitat i facilitar als usuaris rebutjar l’ús de les seves dades personals. Fins ara les plataformes han informat dels seus termes amb quilomètrics textos legals de difícil comprensió i han utilitzat tècniques de disseny (‘Dark Patterns’) que porten els usuaris a acceptar el seu rastreig, com passa amb les cookies. Aquesta mesura volia ser frenada pels eurodiputats conservadors, però ha acabat prosperant.

A més, el paquet de la nova regulació europea inclou la Norma de Mercats Digitals (DMA), dirigida a les grans empreses i que prohibirà impedir que els usuaris es desinstal·lin aplicacions instal·lades per defecte. En cas d’incompliment, la DMA estableix sancions de fins al 10% del volum de negoci mundial d’aquestes companyies.

Sense excepció per als mitjans

Notícies relacionades

En els últims dies, l’Europarlament ha debatut una esmena que demanava eximir els mitjans de comunicació de la normativa, cosa que hauria suposat negar a les plataformes la impugnació de continguts publicats per aquests editors. No obstant, finalment aquesta excepció ha sigut rebutjada. La Federació Europea de Periodistes s’havia oposat a aquesta mesura i María Ressa, periodista filipina i premi Nobel de la pau, l’havia descrit com un «xec en blanc» per «permetre la desinformació a escala industrial». «Era una gran amenaça i s’ha aconseguit evitar», diu Barata.

Altres organitzacions en defensa dels drets digitals, com Access Now, han celebrat l’acord parlamentari: «És una victòria que transmet un clar missatge a les plataformes digitals: el vostre regnat de privilegi ha acabat». Tot i que encara queda batalla per lluitar, la DSA és un gran pas en aquesta direcció.