MOBILITAT

Barcelona vol obligar els patinets a portar casc i tenir assegurança

La Guàrdia Urbana va posar 23 multes diàries a conductors de vehicles de mobilitat personal durant el 2020, un 30% més que el 2019

  • L’ajuntament descarta per ara que les bicis també hagin de portar obligatòriament casc o tenir assegurança

  • La policia local inicia dilluns una campanya de control de les actituds perilloses dels patinets a la via pública

  • El consistori aspira a ordenar les empreses de lloguer de VMP abans de l’estiu, però ha de resoldre abans el problema de l’estacionament

Es llegeix en minuts

Barcelona va ser pionera amb la regulació del patinet al modificar l’ordenança de circulació el maig del 2017. Els anomenats vehicles de mobilitat personal (VMP) van passar a tenir estatus propi amb cinc categories i una sèrie de limitacions. El Govern s’ha impregnat d’aquest document i a partir del 2 de gener ja hi ha un decret estatal que posa límit a aquest tipus d’artefactes. A la capital catalana li tocarà adaptar-se en alguns detalls, com la velocitat o el tipus de vies per les quals poden circular o no. La novetat enganxa la nostra ciutat amb la guàrdia ben amunt, amb un intens treball de la Guàrdia Urbana en matèria de sancions, que aquest 2021 anirà a més. El 2020, per exemple, i malgrat la pandèmia, es van imposar 8.492 multes, un 29,7% més que el 2019. Això són 23 cada dia. A tot això, i amb l’ànim d’incrementar la seguretat d’aquest col·lectiu, l’ajuntament planteja que el casc i l’assegurança siguin obligatoris per als usuaris del patinet.

Així ho ha anunciat aquest dimecres en roda de premsa la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, que ha aclarit que la mesura es discutirà al si del Pacte per la Mobilitat, en una taula rodona de la qual formen part tots els implicats en el moviment de persones o mercaderies a la capital catalana. El consistori, no obstant, sembla tenir-ho molt clar: «Per un tema de seguretat i sinistralitat, és molt important», ha detallat la regidora socialista. L’obligació de portar casc i de tenir contractada una assegurança, en cas de prosperar, no serà efectiva com a mínim fins d’aquí un any, ja que a la discussió amb les entitats la segueix un tràmit administratiu que inclou la modificació de l’ordenança, una cosa que ha de passar obligatòriament pel ple municipal.

¿I la bicicleta?

La pregunta, davant aquest anunci, era obligatòria: ¿I els ciclistes? Alarcón ha tret pilotes fora i ha explicat que aquest és un debat a part en què, per ara, no es té intenció d’entrar. Les associacions d’usuaris de la bicicleta s’han mostrat sempre contraris al casc obligatori, ja que diversos estudis demostren que desincentivaria molt el ciclisme urbà. És a dir, que seria pitjor el remei que la malaltia, ja que molts ciclistes es passarien a mitjans de transport que no requereixen cap exercici. En resum: Barcelona vol imposar el casc als patinets però abans escoltarà els implicats. Si després es fa enrere, i tenint en compte que la raó principal és la seguretat, ja que la presència de patinets en sinistres s’ha multiplicat per quatre en dos anys, ho tindrà complicat per argumentar el nou rumb.

Pel que fa a la normativa, la capital catalana haurà de reduir de 30 a 25 quilòmetres per hora la velocitat màxima permesa a aquests vehicles per adaptar-se al reial decret aprovat pel Consell de Ministres a principis de novembre. Ja no es permetrà circular per plataformes úniques que vetin el pas a vehicles i tampoc s’hi podrà afegir un seient suplementari, res de portar el nen a l’escola en patinet. Per tant, els patinets només podran circular per les següents vies:

  • Carrers de plataforma única per les quals també circulin vehicles

  • Carrils bici a la vorera a una velocitat màxima de 10 km/h

  • Carrils bici a la calçada sense depassar els 25 km/h

  • Calçades dels carrers 30

  • Dins dels parcs, a un màxim de 10 km/h i amb prioritat per al vianant

A partir de la setmana que ve, la Urbana intensificarà les tasques de control del correcte ús dels cicles, bicicletes, VMP i cicles de més de dues rodes. També es tindrà especial atenció a la conducta de la resta de vehicles respecte als primers. Aquesta tasca es realitzarà en diferents punts dels 10 districtes de la ciutat i els més de mil agents que patrullen els carrers se n’encarregaran sense que hi hagi una unitat específica. També està prevista una campanya informativa sobre la nova regulació.

Respecte a les sancions del 2020, tenint en compte les setmanes de confinament i la baixada generalitzada de la mobilitat, crida l’atenció aquest increment del 30% de les sancions respecte al 2019. Destaquen les imposades per circular amb risc (+49,7%, de 2.731 a 4.091), mentre que les vinculades a l’estacionament han baixat de manera espectacular, de 366 a 50.

Et pot interesar

L’ajuntament inicia ara la complicada tasca de posar ordre en les empreses de lloguer de patinets que utilitzen la via pública per estacionar-los, una cosa que per ara està prohibida, ja que no tenen llicència. El consistori ha informat aquest dimecres que la seva intenció és regular l’ús compartit d’aquests vehicles, de la mateixa manera que es va fer amb les bicis i les motos, amb una limitació del nombre de permisos i el pagament d’una taxa anual per unitat. El principal repte, ha admès la regidora Alarcón, és l’estacionament d’aquests vehicles. Estan estudiant quin lloc de la via pública cedir-los en una ciutat ja tan plena de coses com Barcelona, però sembla descartada la imatge de ciutats com Estocolm, on és habitual trobar-los tirats pel carrer. Les sancions a aquestes companyies que operen de manera furtiva van baixar molt l’any passat a conseqüència de la pandèmia. De les 13.441 del 2019 s’ha passat a 2.721 el 2020. El consistori treballa amb la idea de tenir-ho tot llest abans d’estiu. Per ara, segons ha avançat la regidora, s’hi han interessat 25 empreses.