Consum per a les festes

Els majoristes de Mercabarna preveuen recuperar aquest Nadal els nivells de distribució del 2019

  • El peix i el marisc fresc pugen de mitjana entre un 3% i un 18% i destaquen les aus com el gall dindi, l’ànec o la pularda, clàssics de temporada que mantenen els preus de l’any anterior

Els majoristes de Mercabarna preveuen recuperar aquest Nadal els nivells de distribució del 2019
3
Es llegeix en minuts

Els majoristes d’aliments frescos de Mercabarna esperen recuperar aquest mes de desembre els volums de distribució de la campanya del 2019, any previ a la pandèmia. Tots els sectors d’aliments frescos auguren un augment en les vendes respecte a l’any anterior, tot i que destaca la pujada dels preus dels productes, especialment del peix i el marisc, on l’increment de preus oscil·la entre el 3 i el 18%. Les aus, d’altra banda, mantenen una estabilitat en els preus, cosa que afavoreix la previsió de vendes de productes com la pularda o el gall dindi durant les festes.

Així ho han explicat aquest dilluns Jaume Flores, vicepresident de l’Associació d’Empreses majorista de Mercabarna (Assocome) i president del Gremi Majorista de fruites i verdures (AGEM); el vicepresident de l’AGEM, Pere Prats; l’expert en aus de l’Associació d’Empreses majorista de Mercabarna, Josep Capdevila i el president del Gremi de Majoristes del Mercat Central del Peix, Àngel Máñez.

Aus, més quantitat i preus estables

Les aus tradicionals de les festes com el pollastre de corral, el gall dindi o la pularda regnaran a les taules d’aquest any. Així ho preveu Josep Capdevila: «els animals criats a l’aire lliure són els productes estrella d’aquesta temporada ja que tenen moltes maneres de cuinar-se i van bé en qualsevol ocasió. A més, la tendència a l’alça del consum ve donada per dos factors: el manteniment del preu i la bona collita d’aquest any. Des del punt de vista dels majoristes d’aus, aquest serà un bon any», ha apuntat. Aquest tipus d’aliments, a més, estan en tendència gastronòmica des de fa ja unes temporades i el sector preveu incrementar un 20% les vendes i distribuir unes 120 tones de producte durant aquestes festes. Destaquen especialment la pularda, l’ànec, el gall dindi de corral i l’oca, així com els productes derivats com el paté o el fuagràs.

El peix i el marisc, més cars

La temporada per al producte estrella de les taules nadalenques presenta una situació complexa. La pujada de la llum, dels combustibles i el transport influeixen directament en el preu final del producte. S’augura una temporada millor que l’anterior i esperen arribar a augmentar les vendes al voltant d’un 13% per poder recuperar els nivells del 2019. «Malgrat el context econòmic i els efectes que encara es pateixen de la pandèmia, esperem incrementar un 13% la comercialització del producte respecte al desembre del 2020», ha assenyalat Àngel Máñez. La pujada de preus, en el cas dels productes frescos de peix i marisc, augura una pujada de preus d’entre un 3 i un 18%, on destaca la tendència de pujada del salmó, el rap i especialment de la gamba, ja que la pesca d’aquest clàssic del Nadal és escassa i no hi ha tanta oferta com altres anys.

Els productes congelats, per la seva part, experimenten una pujada lleugerament menor que els productes frescos, entre un 5 i un 10%, cosa que es pot considerar una variació normalitzada de la temporada. Àngel Máñez recomana «fer mercat i demanar consell als peixaters i no anar a comprar amb idees preconcebudes, sinó intentar buscar la millor relació qualitat-preu per als menús nadalencs».

El raïm, un imprescindible amb una pujada molt significativa

Notícies relacionades

El raïm presenta l’increment més gran en fruites i hortalisses de la temporada. La mala collita d’aquest any, al 50% d’un any normal, està provocant un increment de preu d’entre el 20 i 30% respecte a anys anteriors. Una altra de les fruites estrella de la temporada és la pinya, que aquest any baixa el seu preu al voltant d’un 10%. Es preveu una bona temporada en general per a productes estrella com els cirerols, els fruits vermells com la mora o els nabius i els cítrics, que mantenen una tendència a la baixa dels seus preus.

En general, els preus de fruites i verdures són moderats i es preveu un creixement de vendes de l’11% respecte a anys anteriors. La variació del preu oscil·larà sobre el 3,4% respecte al 2020. «Aquest any tenim un bon producte i de molt bona qualitat, a més clàssics com els cítrics baixen els preus entre un 20 i un 50% i no es preveu un augment gaire significatiu. Això ens permet fer una previsió de tancar la temporada amb un increment de vendes de l’11% respecte al 2020», comenta Pere Prats.

Temes:

Productes Nadal