Temporada Alta

Des de la Cibeles somien convertir Madrid en el «Nova York ibèric»

  • Amb el 90% dels hotels urbans oberts, la regió s’il·lumina de Nadal i aposta per la cultura, la compres i la restauració per atraure visitants en el pont de la Constitució

Des de la Cibeles somien convertir Madrid en el «Nova York ibèric»

José Luis Roca

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

L’associació empresarial hotelera de Madrid, que reuneix 75.000 places d’allotjament, mira amb optimisme el pont de desembre, la gran prova de foc per al turisme després de més de 20 mesos de pandèmia i una de les dates tradicionalment amb més moviment de viatgers. No obstant, els hotelers prefereixen ser cauts i només donaran les xifres de previsió d’ocupació el dia 1 de desembre.

En tot cas, i malgrat estar immersos en una ¿inesperada? sisena onada de coronavirus, es respira optimisme contingut entre els empresaris davant l’arribada de visitants. El 90% dels hotels de Madrid ja han obert les seves portes i tot apunta que les reserves per als dies festius de la Constitució poden superar les registrades en el pont de l’1 de novembre (76%). 

Almudena Maíllo, regidora delegada de Turisme de l’Ajuntament de Madrid, explica que encara no estem a nivells del 2019, però el creixement de turistes està augmentant considerablement des del mes de maig passat.

També hi ha il·lusió als despatxos de la Comunitat de Madrid, que ha invertit cinc milions d’euros en uns bons turístics que permeten descomptes de fins al 50% (amb un màxim de 600 euros) en el pagament de productes i serveis turístics. La previsió és que aquests bons –implantats ja amb diverses modalitats a moltes ciutats d’Espanya– generin un impacte econòmic de 14,8 milions d’euros, atraguin més de 40.000 nous viatgers i es generin al voltant de 120.000 pernoctacions.

Estem a un pas del Nadal i l’objectiu de la comunitat és convertir Madrid en «el Nova York ibèric». Els llums nadalencs s’encenen aquest divendres. L’ajuntament ha tornat a engegar l’autobús turístic, Madrid City Tour, encallat des de l’inici de la pandèmia. El mateix succeeix amb El Rastro, el castís mercat ambulant que ha ressuscitat després de severes restriccions. 

Notícies relacionades

Tot a la capital –on la restauració i les habituals terrasses tenen un suport institucional que fa anar de cul els veïns, farts de sorolls i de no trobar lloc per aparcar els seus cotxes– convida a consumir i comprar. Les administracions busquen un turista no tant de luxe sinó d’«alt valor». D’allà, la claríssima aposta per la cultura, musicals inclosos, amb el longeu Rey León al capdavant. «Els nostres turistes són sensibles a la cultura i el patrimoni. Volen amarar-se de la vida de Madrid», explica Maíllo.

La Comunitat de Madrid persegueix que la regió sigui un «estil de vida», la famosa «llibertat» tantes vegades esmentada durant aquests mesos de malaltia i restriccions per la presidenta, Isabel Díaz Ayuso. A aquests turistes cal mostrar-los que Madrid és molt més que el seu centre històric. Malgrat que el 80% dels turistes que desembarquen a la regió venen a la ciutat i no a la comunitat, hi ha llocs secrets per explorar. Si durant els confinaments perimetrals imposats per altres autonomies, van ser els mateixos madrilenys els que van descobrir paratges autòctons, ara és el torn que ho facin els de fora. La consellera de Turisme i Esports, Marta Rivera de la Cruz, animava fa uns dies en una entrevista a la ràdio a sorprendre’s amb el bedollar de Canencia, Rascafría o l’església de Torrelavega, formidables destinacions de naturalesa a escassos quilòmetres de la ciutat.