Volcà de La Palma
¿Quan es produirà el tsunami a les Canàries?
El vulcanòleg Joan Martí assegura que «és possible» que es produeixi un sisme submarí a partir d’una erupció volcànica a les Canàries, però que «no és probable» que passi ara per l’activitat del volcà de La Palma
Les Canàries és terra de volcans, un dels fenòmens naturals més devastadors que es poden donar en un territori. Al seu torn, les erupcions, que van acompanyades de moviments sísmics, poden desencadenar altres catàstrofes com ara corriments o despreniment de terres i sismes submarins o tsunamis. Les illes Canàries han sigut testimonis en el passat d’esdeveniments geològics d’aquest tipus que es produeixen en cascada, i tot indica que es tornaran a repetir, perquè és una cosa que està en la naturalesa volcànica de l’arxipèlag, segons es desprèn de les investigacions realitzades pel vulcanòleg Joan Martí, director de l’Institut Geociències Barcelona, pertanyent al Consell Superior d’Investigacions Científiques. Martí ha estudiat el procés geològic en cascada que va experimentar Tenerife fa 170.000 anys i segueix amb interès l’erupció del volcà a La Palma.
«Els despreniments del terreny i els tsunamis són fenòmens que ja s’han donat a les Canàries fa molts milers d’anys, i que es poden tornar a produir en el futur geològic de l’arxipèlag canari», assegura, si bé situa la possibilitat que es produeixi un tsunami a les Canàries en el futur.
«Jo diria que en el present no és probable que passi», afirma. «Hi podria haver un tsunami, però no és probable», remarca. Al seu torn, explica que «perquè es produeixi una situació d’aquestes característiques fa falta una sismicitat i una producció d’energia molt més forta i intensa de la que s’ha registrat fins ara». Així doncs, el vulcanòleg conclou en una entrevista publicada a ‘El Día’ que «en aquests moments, les condicions no són les adequades perquè tingui lloc una fissura, un despreniment o un tsunami».
Martí parla des del coneixement de causa que li suposa haver dirigit un equip d’investigació especialitzat a reconstruir successos geològics extrems causants de grans perills naturals. Aquest equip va estudiar precisament el procés geològic en cascada produït en una altra de les illes Canàries, a Tenerife, i just amb el volcà emblema de l’arxipèlag canari, el Teide, que és, a més, el cim més alt d’Espanya.
D’acord amb la investigació de Martí i el seu equip, la gran erupció del Teide, que va donar lloc a la vall de La Orotava, va ser l’origen d’un procés geològic en cascada, i el seu últim efecte va ser un gran tsunami que va afectar tota les Canàries. Aquesta investigació per determinar el risc volcànic a Tenerife es difon just quan el volcà en erupció a La Palma està en ple apogeu.
El vulcanòleg Joan Martí també va dirigir fa cinc anys un màster en el qual s’assenyalava l’alta perillositat del punt calent existent a la zona de Cumbre Vieja on va sorgir el volcà que està en erupció. «Aquesta era la zona amb més probabilitat d’una erupció. Ja vam dir que, si es produïa una erupció, es donaria aquí», apunta.
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- ¿Què han votat els teus parents en les eleccions d’Extremadura? Mapa de resultats carrer a carrer
- Sort al Baix Llobregat Un estanc de Sant Boi reparteix 7,5 milions del tercer premi de la Loteria de Nadal 2025
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 El cava es refreda a la Gran Via: repeteix per segon any un cinquè premi i reparteix 60.000 euros dècim a dècim
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 79432, primer premi, el Gordo de la Loteria de Nadal 2025
- Per un quart premi Lorena Espinosa, propietària de l’administració de Badalona que ha repartit dos milions de la Loteria de Nadal 2025: «Es queda al barri»
