Iniciativa als Països Baixos

Caixers del supermercat per anar a xerrar una estona

Una cadena amb botigues a Holanda i Bèlgica combatrà la soledat amb l’obertura de 200 punts en els quals el client podrà parlar amb el treballador mentre li cobra

Caixers del supermercat per anar a xerrar una estona

Juan Ignacio Roncoroni (Efe)

2
Es llegeix en minuts

N’hi ha que fan la compra mirant el rellotge i una llista amb el just i necessari i fins i tot opten pel servei automàtic per pagar. D’altres van sense pressa, recorren passadissos i prefereixen que els cobri un dependent. Ara es fa un pas més enllà: una cadena de supermercats obrirà als Països Baixos 200 caixes destinades a «xerrar» amb els clients i combatre la soledat.

La cadena Jumbo, amb establiments als Països Baixos i Bèlgica, ha anunciat l’obertura del que anomena «caixes per xerrar» (‘kletskassa’, en neerlandès) destinades «especialment a persones que no van amb pressa i a les quals els agradaria parlar durant el procés de pagament» amb l’objectiu de «contribuir a reduir i prevenir la soledat» no desitjada entre els neerlandesos. Tot i que no es completarà l’obertura de les 200 caixes fins a l’any que ve, Jumbo ha començat a posar en marxa aquesta iniciativa coincidint amb la Setmana contra la Soledat als Països Baixos, que es convoca entre el 30 de setembre i el 7 d’octubre amb un programa d’acció des de 2018 i a la qual s’han afiliat 255 municipis.

Aquesta idea de caixes contra la soledat es va originar ja fa més de dos anys, a l’estiu de 2019, quan es va obrir la primera ‘kletskassa’ a Vlijmen, a la província neerlandesa de Brabant, però la cadena considera que, després de les «reaccions positives entre els clients» amb aquesta primera caixa, «ha arribat el moment d’ampliar encara més aquesta iniciativa». No està clar on se situaran aquestes caixes destinades a parlar amb els clients, però «al triar les botigues, es consideren acuradament les àrees on la soledat és un factor important».

Interès genuí

Notícies relacionades

«Moltes persones, especialment les més grans, de vegades se senten soles. Com a empresa familiar i cadena de supermercats, som al cor de la societat. Les nostres botigues són un lloc de trobada important per a molta gent i volem exercir un paper en la identificació i reducció de la soledat», remarca Colette Cloosterman-van Eerd, directora d’atenció al client. No falten dependents que vulguin asseure’s darrere d’aquestes caixes: «Donen suport a la iniciativa i volen ajudar les persones a establir un contacte real amb ells per un interès genuí», cosa que afegeix al seu treball «un petit gest, però molt valuós, especialment en un món que es digitalitza i es torna cada vegada més ràpid».

Segons dades oficials, un de cada deu adults als Països Baixos se sent «molt sol» i un de cada tres pateix la lluita contra la soledat. Més de la meitat de la gent més gran de 75 anys viuen sols, una situació que la pandèmia, amb el distanciament social, incertesa i pors, ha accentuat des de març de l’any passat. «A causa del confinament vam tenir menys problemes per parlar de la soledat, perquè, al cap i a la fi, ens va passar a tots. Ara que tornem a treballar, a celebrar els aniversaris i anar al gimnàs, això torna a canviar: el llindar per dir que et sents sol torna a pujar», assegura Anja Machielse, membre del Comitè Assessor Científic Contra la Soledat.