Medi ambient

El 29% dels camions espanyols emeten més òxid de nitrogen del permès

  • Gairebé un terç d’aquests vehicles superen el límit legal, cosa que suposa un «problema de salut pública»

El 29% dels camions espanyols emeten més òxid de nitrogen del permès
1
Es llegeix en minuts
EFE

Gairebé un terç dels camions espanyols superen els límits legals d’emissions d’òxids de nitrogen (NOx) de la Unió Europea, segons un estudi de la Federació Europea de Transport i Medi Ambient (T&E) elaborat a Madrid i Barcelona. Les proves d’aquestes emissions, a través d’un sistema de mesurament remot, van analitzar camions Euro VI –l’última norma europea sobre contaminació atmosfèrica per a aquests vehicles– durant tres anys, entre el 2017 i el 2019, i van confirmar que el 29% dels 587 «són alts emissors de NOx». Això, afegeix el text, constitueix un «fet greu» al contribuir a un «problema de salut pública que provoca la mort prematura de 50.000 europeus cada any».

El límit legal actual de NOx a la carretera per a aquests camions és de 0,69 g/kWh, cosa que equival aproximadament a 3,26 g/kg de combustible, però a l’estudi es va aplicar el llindar de 7 g/kg de combustible, poc més més del doble d’aquesta barrera.

Notícies relacionades

L’informe d’aquesta organització lamenta que les proves oficials de les autoritats comunitàries de transport «només duren dues hores i mitja i sovint no tenen en compte les emissions produïdes en les condicions de conducció quotidianes» com les arrencades en fred i la conducció a baixa velocitat. A més, «tampoc garanteixen la durabilitat de les emissions, cosa que fa que alguns models emetin més amb el pas del temps», i no eviten la manipulació «quan els sistemes de reducció d’emissions es desconnecten mitjançant dispositius de desactivació».

L’enginyera d’emissions de T&E, Anna Krajinska, conclou que les normes europees en vigor «no fan prou per protegir l’aire que respirem», però recorda que la UE té previst revisar la normativa sobre emissions contaminants dels camions el 2022, cosa que suposa una «oportunitat d’establir objectius més ambiciosos». Un d’ells seria «obligar que almenys la meitat de les vendes de camions sigui de zero emissions per al 2030», cosa que ajudaria a forçar posteriorment el final de la venda de la majoria de camions de combustió interna per al 2035.