Una reclamació històrica

El Maresme celebra el final dels peatges

Un centenar de persones es concentren a Vilassar de Dalt per «experimentar» el primer trajecte gratuït en més de 50 anys

Les plataformes es mostren satisfetes, però reclamen als polítics «pacificar l’N-2 i un transport públic de qualitat»

A1-123582851.jpg

A1-123582851.jpg / Jordi Otix (EPC)

2
Es llegeix en minuts
Anna Rocasalva
Anna Rocasalva

Periodista.

ver +

«¡És un dia històric: avui, per fi, David venç Goliat!», ha exclamat Antoni Esteban, el portaveu de la plataforma Perseverem El Maresme, que va néixer fa més de 10 anys per millorar la deficient mobilitat a la comarca. 

Alliberar l’autopista C-32 de peatges era el primer punt d’una llista molt llarga de reclamacions i, la nit d’aquest dimarts, un centenar de veïns de la zona s’han concentrat al pàrquing del centre comercial Sorli Emocions de Vilassar de Dalt per celebrar-ho amb un sopar i un brindis.

L’esdeveniment ha culminat amb el traspàs de les barreres del peatge amb el cotxe, aquesta vegada –la primera en 52 anys– sense haver de pagar. 

Però, tot i que s’hagi guanyat la batalla, la guerra no s’ha acabat. Durant el seu parlament, Esteban ha exposat els objectius següents de la plataforma que, en un futur, es convertiran en propostes específiques per ser traslladades «als polítics pertinents».

«Ara comença una nova etapa en què reclamem un transport públic i de qualitat, la conversió de la C-32 en una via comarcal amb carril VAO, la pacificació de l’N-2 amb carril bus i carril bici, i el blindatge urbanístic dels entorns de les ciutats de la comarca, com per exemple la construcció de més centres comercials, per evitar la mobilitat amb el vehicle privat», ha afirmat el portaveu.

Activistes «famosos»

A la concentració de mitjanit al peatge de Vilassar de Dalt, el més antic d’Espanya, també s’hi han unit activistes històrics del moviment antipeatge, com l’ex coordinador general del sindicat agrari Unió de Pagesos, Pep Riera, que ha remarcat que les lluites han sigut «col·lectives i compartides» entre conductors i pagesos, les explotacions agrícoles dels quals es van veure «molt afectades per les expropiacions» per construir la C-32.

Un altre dels activistes més famosos que s’ha presentat al Maresme per «arrencar barreres», segons les seves pròpies paraules, és Josep Casadellà, un veí d’Anglès (la Selva), que el 2012 es va negar a pagar un peatge a l’AP-7 en un vídeo que es va tornar viral. La seva acció va ser replicada per altres persones i es va crear la plataforma ciutadana ‘No vull pagar’, que va derivar en una acció multitudinària en diferents peatges de l’AP-7 a tot Catalunya.

Notícies relacionades

EL PERIÓDICO ha creuat el peatge de Vilassar en companyia de Casadellà, que ha admès que la seva negativa a pagar el peatge fa gairebé 10 anys va ser «totalment espontània», però que aquesta nit s’adreçarà cap a la Junquera i «cada barrera que estigui abaixada caldrà pujar-la».

Després de la celebració, el centenar de veïns i altres activistes han recorregut la C-32 de sud a nord en una marxa de vehicles per alliberar simbòlicament els tres peatges que hi havia actius a la comarca fins aquest dimarts a la tarda. I alguns s’han emportat les barreres de record.