Coronavirus

Vacunar ràpid sense deixar ningú enrere

Vacunar ràpid sense deixar ningú enrere

ELISENDA PONS

4
Es llegeix en minuts

Científics de 17 organitzacions internacionals reclamen en un document una estratègia coordinada de comunicació per incrementar la confiança en la vacunació contra la Covid-19 i que no es deixin enrere els col·lectius en risc d’exclusió social.

L’article ha sigut publicat a la revista ‘Communications Medicine’, del grup de ‘Nature’, i està firmada per 14 prestigiosos investigadors, entre els quals, els gallecs Sonia Villapol, neurocientífica al Houston Methodist Research Institute (Houston, Estats Units) i Alberto García-Basteiro, epidemiòleg de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal).

Ha liderat aquesta publicació l’ISGlobal, centre impulsat per la Fundació la Caixa, i en què treballa l’autor principal, Jeffrey V. Lazarus.

Aquest epidemiòleg nord-americà, que viu i treballa entre els EUA, Barcelona i Dinamarca, explica a ‘Faro’ des de Colorado (EUA) que, tot i que Espanya «va bé» en la vacunació, no seria just comparar-la amb els Estats Units, on el procés s’ha estancat i no s’ha arribat al 70% promès pel president Biden per al 4 de juliol.

El nostre país, sosté, s’ha de comparar amb el Regne Unit –líder europeu– i altres països d’Europa Occidental. «M’agradaria saber el percentatge de vacunació en els grups marginalitzats i entre els sensesostre, en albergs o a la Cañada Real, entrevistant les ONG que treballen amb usuaris de drogues i emigrants no documentats», comenta Lazarus.

L’autor principal de l’article científic, en què han participat societats científiques, hospitals, universitats i organitzacions dedicades a la salut pública, la immunologia i la lluita contra la desinformació en salut, assenyala que l’objectiu del 70 per cent de població vacunada es va fixar a Espanya «per començar, per a l’estiu, però amb la variant delta hem d’arribar al 80%, i no podem deixar enrere cap col·lectiu».

«Les campanyes de vacunació estan sent castigades per les notícies falses, cosa que dificulta que es pugui vacunar la població, especialment els col·lectius més marginals, com migrants, persones sense llar, usuaris de drogues, algunes minories ètniques o persones desfavorides, als quals no arriben les campanyes de vacunació», resumeix Lazarus.

Especialitzat en campanyes contra el VIH –el virus de la sida– i l’hepatitis B, l’investigador nord-americà assenyala que hi ha maneres de vacunar els col·lectius marginalitzats, a través d’ONG o organitzacions de la comunitat, però que les autoritats encara no ho permeten.

Lazarus no creu que hi hagi un rebuig de vacunar aquests col·lectius, sinó que «simplement no els ha donat temps de pensar-ho». Fa una crida a aprovar «una estratègia nacional i en cada comunitat autònoma, com han fet al País Basc, per arribar a les poblacions marginalitzades, involucrar les ONG, i que la gent que té problemes per arribar als hospitals i altres centres de vacunació se’ls doni la possibilitat de vacunar-se a la comunitat». Aquesta vacunació podria realitzar-se mitjançant unitats mòbils.

Quant a les notícies falses, Jeffrey V. Lazarus recorda que «es continua dient que les vacunes no funcionen, que la immunitat no durarà, que són perilloses i que només serveixen per guanyar diners, després d’un any provant-les i mig any vacunant. Que mirin la situació de les persones més grans comparada amb la dels menors: tenim un rebrot enorme entre els joves i els avis vacunats no estan a l’hospital ni moren».

Notícies relacionades

Els autors del document reclamen a les autoritats polítiques difondre àmpliament informació precisa sobre la vacunació amb un llenguatge senzill, amb imatges si és necessari. Als professionals sanitaris els demanen assessorar els pacients sobre la seguretat de les vacunes. Als científics, realitzar recerques sobre la vacunació i la disposició a vacunar-se, i contribuir a programes de comunicació basats en evidència. Als experts en informàtica, col·laborar amb els professionals de la salut en la creació d’eines per detectar i respondre a la informació falsa sobre la vacunació. I, als periodistes, proporcionar informació basada en proves i fàcil d’entendre sobre la importància que tothom es vacuni i seguir entrevistant i esmentant els principals experts contrastats per donar a conèixer les vacunes contra la Covid-19.

Entre els autors de l’estudi figuren també José María Martín Moreno (Universitat de València), Quique Bassat (ISGlobal), Marcos López Hoyos (Hospital Marqués de Valdecilla, Santander) i Miquel Oliu-Barton (Universitat París-Dauphine).

Temes:

Vacunes