A l’Hospitalet
Tres detinguts per estafar gairebé un milió d’euros en donacions contra el càncer infantil
Els tres acusats, membres de la direcció executiva de la fundació CIBI, pertanyen a la mateixa família
Els Mossos d’Esquadra han detingut la presidenta i dos membres més de la direcció executiva de la Fundació CIBI, una entitat benèfica per a nens vulnerables amb càncer amb seu social a l’Hospitalet, acusats d’haver estafat prop d’un milió d’euros mitjançant la desviació de fons recaptats per l’entitat.
Tal com han informat a Efe fonts policials, els detinguts, membres de la mateixa família que la presidenta, estan acusats de desviar fons recaptats per recolzar famílies de menors amb càncer en situació d’exclusió social.
La causa, que investiga el Jutjat d’Instrucció número 20 de Barcelona per un presumpte delicte d’estafa, pretén aclarir si els imputats desviaven les aportacions rebudes, destinades a obra social, per al seu propi benefici, un esquema amb què s’haurien embutxacat gairebé un milió d’euros.
Guardioles repartides per Espanya
En declaracions a Efe, el cap de la unitat d’investigació del barri barceloní de Sant Martí dels Mossos d’Esquadra, Xavier Pereta, ha explicat que l’entitat va recaptar aquest milió d’euros en quatre anys a través de microdonacions dipositades a les 12.000 guardioles que tenia repartides a establiments de Catalunya i de la resta d’Espanya.
Els detinguts, que suposadament substituïen les guardioles d’altres fundacions per les seves, només van destinar a ajudar nens amb càncer o les seves famílies uns 4.000 euros del milió recaptat, ha afegit Pereta.
La investigació, que ha comptat amb la col·laboració del Protectorat de Fundacions del Ministeri de Cultura i Esports, va començar el 2017 arran de les denúncies de diverses fundacions benèfiques dedicades a ajudar nens amb càncer, que van alertar la policia del funcionament «anòmal» d’aquesta entitat.
Clan d’origen veneçolà
Els Mossos creuen que l’activitat il·lícita va començar quan un clan familiar d’origen veneçolà va constituir la Fundació CIBI i va iniciar una relació sociocomercial amb altres associacions del mateix sector.
Aquesta fundació tenia repartides per comerços de tot el país unes 12.300 guardioles per recollir donatius amb què teòricament portaven a terme les campanyes d’ajuda a nens amb càncer i a les seves famílies.
No obstant, la policia ha pogut determinar que, entre el 2017 i el 2020, els investigats haurien recaptat prop d’un milió d’euros en donacions i aportacions, dels quals només en van destinar 4.000 a obra social, és a dir, el 0,47% del total.
En el marc de la investigació, dilluns passat es van portar a terme diverses entrades i registres a domicilis i locals, entre aquests la seu de la fundació, així com les vivendes dels imputats, a excepció d’un, que es troba en parador desconegut, probablement fora de la Unió Europea.
Notícies relacionadesLa magistrada instructora i la Fiscalia han decretat mesures cautelars sobre el patrimoni de la fundació, els comptes corrents de la qual han sigut bloquejats, i se n’han suspès les activitats provisionalment.
Els tres directius detinguts van passar a disposició judicial i van quedar en llibertat amb càrrecs i la prohibició d’abandonar el país.
- Sondeig polític d’Espanya Enquesta eleccions generals Espanya: L’auge de Vox dispara el bloc de la dreta i acosta el PSOE al PP
- La Seguretat Social adverteix: si guanyes 300 euros al mes hauràs de donar-te d’alta com a autònom
- Comerç icònic Lledó Mas diu adeu després de 118 anys
- Testimoni Commoció a València per l’home trobat mort després de 15 anys: «Mentre pagues, ningú es preocupa de si ets viu»
- Dotze d’octubre Una recepció sense Sánchez ni Ayuso
- Així és com pots evitar una de les estafes telefòniques més comunes de l'any 2025
- L'ànima vella i l'esperit jove del Toro més contemporani
- Sense previsió de represa La dana Alice obliga a cancel·lar 27 trens en el corredor ferroviari entre Barcelona i València
- Seguretat Social El Govern proposa apujar la quota dels autònoms entre 11 i 200 euros el 2026
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació