Allau de crítiques

Indignació per AmaZen, les cabines de relaxació d’Amazon per a treballadors estressats

  • La multinacional de comerç electrònic anuncia l’ús de cubicles per a la relaxació i salut mental dels seus empleats

  • Amazon ha sigut denunciada reiteradament per les seves polítiques antisindicals i uns ritmes de producció «deshumanitzants»

Indignació per AmaZen, les cabines de relaxació d’Amazon per a treballadors estressats

Amazon

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Amazon instal·larà cabines de relaxació als seus centres perquè els treballadors que estiguin estressats puguin entrar-hi a veure vídeos de meditació. La multinacional de comerç electrònic va informar de l’arribada d’aquests cubicles, que ha anomenat AmaZen, dissabte passat al seu compte de Twitter, no obstant, poc després va haver d’eliminar el missatge per la gran quantitat de queixes i bromes que va rebre. I és que l’anunci d’aquesta iniciativa ha causat indignació a les xarxes.

«Menys AmaZen i més respecte pels drets laborals», ha tuitejat l’economista Julen Bollain. Aquesta cabina ideal s’ha comparat amb «manicomis», «armaris», «polycleans», «taüts zen» i fins i tot «espais per plorar». Altres usuaris han remarcat que la idea d’instal·lar aquestes cabines sembla servei de la distòpia de la sèrie ‘Black Mirror’ –com ha criticat el líder de Més País, Íñigo Errejón– o del surrealisme absurd de ‘The Office’.

AmaZen és un cubicle similar a una cabina telefònica en què el treballador té una cadira i una pantalla amb vídeos i música relaxant. «És un espai silenciós, disponible per a tots els empleats perquè puguin concentrar-se en el seu benestar emocional i mental», va explicar Leila Brown, gerent de la iniciativa de benestar AmaZen d’Amazon. L’objectiu és que puguin «recarregar la bateria interna».

Denúncies pel seu model

Amazon, un dels gegants tecnològics més poderosos del món, ha sigut denunciat reiteradament pels seus propis empleats en centres de tot el món per uns ritmes de producció «deshumanitzants», pressió psicològica i una dura política antisindical. Així, va arribar a contractar serveis per espiar l’organització dels seus treballadors i fins i tot va acomiadar aquells que havien denunciat públicament les seves condicions.

Des de fa anys treballadors han denunciat que, sota la pressió de repartir 300 paquets durant 10 hores al dia, han optat per orinar en ampolles d’aigua en lloc d’anar al lavabo per complir amb els terminis d’entrega i així evitar perdre temps i que els puguin acomiadar.

Crisi reputacional

Notícies relacionades

La presa de consciència crítica més gran contra Amazon ha portat la companyia a buscar vies per solucionar aquesta crisi de reputació. Així, el 17 de maig va llançar un «programa de benestar als magatzems». Aquest pla, a diferència d’altres gegants tecnològics, no proposa millorar la salut mental dels treballadors amb exercici físic o alimentació saludable, sinó amb vídeos de relaxació que expliquin com meditar.

El negoci d’Amazon s’ha disparat durant els mesos de pandèmia, cosa que ha catapultat la fortuna del seu fundador, Jeff Bezos. Aquesta supera els 200.000 milions de dòlars. Per arribar al seu nivell, els treballadors amb salari mínim haurien de treballar més de 13 milions d’anys.