Turisme a l’estiu

Caos a l’aeroport de Palma: el temps d’espera es duplica

La IATA adverteix de la situació, només amb un 30% del trànsit pre-Covid

Caos a l’aeroport de Palma: el temps d’espera es duplica

DM

3
Es llegeix en minuts

Des que va esclatar la pandèmia els aeroports s’han transformat totalment. Les escenes de passadissos buits, àrees clausurades, negocis tancats i accessos restringits, només per a passatgers amb targeta d’embarcament, s’alternen amb pics en què els viatgers s’amunteguen en cues interminables amb papers a les mans uns, d’altres omplint formularis als mòbils i mostrant QR corresponents als controls sanitaris que s’han imposat per la pandèmia. N’hi ha prou d’adonar-se de quantes imatges similars hem vist o protagonitzat arribant a Son Sant Joan.

La IATA (Associació Internacional de Transport Aeri) acaba d’alertar que aquest caos, com el de la foto de l’aeroport de Palma corresponent a un moment puntual del cap de setmana passat, quinze minuts, segons Aena, en què van confluir una multitud de passatgers de vols internacionals arribant a l’illa, pot tornar-se quotidià. Si aquest situació s’observa a Son Sant Joan en un cap de setmana en què l’aeroport va operar 1.141 aterratges i enlairaments, ¿què podria passar si arribem als anhelats mil vols que es ronden en temporada alta?

Així es va col·lapsar l’aeroport de Palma el cap de setmana passat

Abans de la pandèmia, el temps d’espera als aeroports en una hora punta rondava els noranta minuts, amb tota la paperassa actual pels controls sanitaris s’ha disparat a tres «inacceptables» hores. Tan sols amb el 30% del trànsit pre-Covid, segons la gran patronal de les companyies aèries, que representa unes 290 aerolínies, equivalent al 82% del trànsit aeri mundial.

En el cas de Son Sant Joan, des del gener a l’abril, s’ha arribat únicament al 20% del volum de trànsit que hi havia el 2019, d’acord amb informació d’Aena.

En el primer quadrimestre de l’any, els vols nacionals a l’aeroport mallorquí han suposat el 43% del mateix període del 2019 (en el cas dels passatgers, un 30% ). En les rutes internacionals, els vols han fregat el 30%, amb poc més del 12% de viatgers.

La patronal de les aerolínies considera «inacceptables» les demores actuals i clama per certificats sanitaris estandarditzats i digitals

Tot i així, coincidint amb períodes vacacionals, com Setmana Santa, amb pics de grans desplaçaments de viatgers per trànsit domèstic (residents tornant de la península o les illes veïnes) o internacional (les vacances de Pasqua dels alemanys a Mallorca), les aglomeracions han sigut més que puntuals. Si bé és cert que l’aeroport de Palma, com la resta, està assumint una situació sobrevinguda per a la qual no estava preparat. Però també és veritat que han passat gairebé quinze mesos des que convivim amb controls sanitaris als aeròdroms.

Les restriccions a la mobilitat, els tests de Covid obligatoris i la complicada situació epidemiològica no conviden a viatjar. Però arriben les vacances. I l’esperança que flueixin els viatges rau en els certificats digitals amb què provarem que estem vacunats, ens hem fet proves per no ser sospitosos de portar el virus o bé ja ens hem recuperat de la Covid-19. Aquí resideix el problema, avisa la IATA, hi haurà certificats, en plural. Diversos, el de la UE, que com informa el Parlament Europeu serà digital o en paper. Sí, també un document en paper. O el del Regne Unit i la resta de països extracomunitaris.

Vuit hores per viatge

Notícies relacionades

Vuit hores per viatgeLa patronal de les aerolínies insta que els governs acordin estàndards de certificats digitals, diu Willie Walsh, director general de la IATA. Segons els seus càlculs, amb un volum de trànsit aeri prepandèmia, per la comprovació dels certificats de vacunació i les proves diagnòstiques en paper es poden arribar a esperes als aeroports de fins a vuit hores per viatge.

La IATA exigeix que s’adoptin «ràpidament» processos digitals amb les credencials de salut per viatjar, perquè «ningú tolerarà les hores d’espera» per facturar o als tràmits fronterers. Urgeix un acord mundial.