Doctrina adaptada a la pandèmia
El Suprem declara que mentre la mascareta sigui obligatòria no serà suficient per agreujar un robatori
Confirma l’agreujant de disfressa a un atracador que la utilitzava amb un gorro quan no era obligatòria
Considera que es necessita un plus per no penar qui no contribueix al contagi en aquests moments
El Tribunal Suprem ha establert en una sentència que mentre l’ús de mascaretes sigui obligatori a Espanya, per no contribuir al contagi de la Covid, no podrà ser tinguda en compte, sense que l’acompanyin més elements, per aplicar l’agreujant d’ús de disfressa en un robatori amb violència i intimidació, perquè no es penalitzarà qui compleixi la regla sanitària.
La paradoxa és que ho fa en una sentència que confirma la condemna a 4 anys i 5 mesos de presó per un delicte de robatori amb violència i intimidació en establiment obert al públic, amb ús d’instrument perillós i amb la circumstància agreujant d’ús de disfressa i de reincidència. Va ocultar la cara amb una mascareta sanitària i un gorro. La Sala Segona considera en aquest cas correcta l’aplicació de l’agreujant de disfressa perquè llavors la mascareta no era d’ús obligat i, a més, portava un gorro.
Després de repassar la seva jurisprudència sobre l’aplicació d’aquest agreujant, la Sala afirma que, amb caràcter general, una vegada imposat l’ús obligatori de mascaretes per prevenir la Covid, exigiria alguna cosa més que la simple constatació objectiva que l’autor del fet s’ocultava la cara amb una mascareta sanitària.
Altrament, afirma, «estaríem encoratjant la idea que l’acatament del deure ciutadà de no contribuir al contagi de tercers imposaria, sempre i en tot cas, l’agreujament del fet executat. Pren, per tant, ple sentit l’exigència històrica de la nostra jurisprudència –anotada ‘supra’– que requereix una dimensió subjectiva en l’aplicació de l’agreujant, vinculada al propòsit preordenat de fer impossible o dificultar la identificació de l’autor».
Per evitar la sanció
Notícies relacionadesLa defensa del condemnat es basava que si hagués entrat a l’establiment que va atracar sense se l’hauria sancionat, però la sentència destaca que l’ús obligatori de la mascareta es va imposar al maig, i l’atracament va ser el 8 d’abril del 2020, per això no ha convençut l’alt tribunal.
Segons es va declarar provat, sobre les 13.50 hores, l’acusat va entrar a l’establiment Plataforma de Distribució Càrnica, a Terrassa. Cobrint-se la cara amb una mascareta i un gorro, va treure una pistola de fogueig de l’interior d’una bossa, va exigir a la dona que hi havia que li donés el que hi hagués a la caixa enregistradora, i la va colpejar al segon dit de la mà dreta. L’acusat va fugir amb 1.350 euros.
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Equipament De sala infantil a laboratori
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Borrasca atlàntica per Sant Esteve El temporal ja deixa registres de 90 litres, onades de fins a nou metres i alertes per crescuda dels rius
- Videopòdcast Marc Marginedas, en el pòdcast del suplement ‘ABRIL’: «Els russos es doten d’identitats falses a l’Argentina i venen després a actuar a Europa com a agents»
- Estrena al gener Netflix llança el tràiler de la quarta temporada de ‘Los Bridgerton’, amb picades d’ullet a la Ventafocs
- Atac nord-americà Trump ataca posicions d’Estat Islàmic a Nigèria per la "matança de cristians"
- INCIDÈNCIA PER LA SOBREPOBLACIÓ DE FAUNA SILVESTRE Catalunya és la segona comunitat amb més trams de carretera amb més perill per accidents amb senglars i cérvols
