Escola inclusiva

Catalunya no abona la beca d’un alumne autista que sí que percebia l’ajuda a Galícia

  • El nen, de 9 anys, va tenir reconeguda l’ajuda per a necessitats educatives especials (NEE) durant els quatre anys que es va escolaritzar a Lugo

  •  El seu informe mèdic diu que el menor «necessita recolzament escolar i sessions continuades de logopèdia» i la família no pot costejar-ho per privat

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Un nen de 9 anys amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEIA) espera des del setembre que la Generalitat de Catalunya li concedeixi i aboni la beca de Necessitats Educatives Especials (NEE) per seguir la teràpia que precisa i que a Galícia va percebre durant els quatre cursos en els quals va viure en aquesta comunitat.

La mare del petit, Mónica Casar, explica que van diagnosticar TEIA al seu fill als 3 anys a Galícia, on vivia llavors la família, i que des d’aleshores va començar a percebre l’import per a la beca de NEE concedida pel Ministeri d’Educació que «es va abonar cada curs sense problemes».

Per assumptes laborals, la família fa dos anys es va mudar a Blanes (Selva), i a Catalunya és la Conselleria d’Educació la que gestiona les beques de NEE. «I aquí va començar l’odissea», ha lamentat Casar, en una entrevista a Efe. «Comparades amb Galícia, a Catalunya les beques no tenen una adaptació inclusiva i d’equitat reals», lamenta la dona. Mentre a Galícia percebia la beca cada curs el desembre després d’un senzill tràmit, a Catalunya és precís renovar-la cada any «en un complicat procés administratiu».

La mare ha afirmat que el 29 de setembre va tramitar la petició de beca de NEE a la Generalitat que «encara no l’ha concedit ni abonat», per la qual cosa el seu fill «no assisteix a les teràpies de pedagogia i logopèdia que necessita des del gener passat». Fonts del departament que dirigeix Josep Bargalló no han pogut precisar els motius pels quals s’ha retardat la concessió d’aquesta beca ni el procés de tràmit en què es troba. 

Sense recursos

«Tenim dos fills, estem sense feina i percebem una ajuda familiar i, malgrat això, abonem la teràpia entre el setembre i el gener, però no podem continuar pagant a causa de la nostra situació econòmica, i no hi ha cap altra alternativa, ja que no existeixen recursos públics per als nens autistes», ha lamentat Casar. Segons els informes mèdics aportats per la mare, el nen «té una discapacitat del 33% i independència del 58% de grau 1 amb retard del llenguatge, estereotípies, menor intercomunicació i contacte social, menor interessos i inquietud motriu i alteració de la motricitat». L’informe mèdic fet per un pediatre i neurocirurgià gallec especifica que el menor «necessita recolzament escolar i sessions continuades de logopèdia».

La mare ha explicat que va posar en marxa a principis de març una iniciativa a la plataforma Change.org en la qual demana que la Generalitat aboni l’import de la beca i que ha aconseguit el suport de més de 10.700 persones. «¿De què serveix que el ministeri concedeixi la beca si no ens han donat encara els diners que necessito per poder cobrir aquests tractaments privats?», es pregunta Casar.

«Com més triguin a donar-nos els diners per a les teràpies –afegeix–, menys podem utilitzar-los, ja que només ens permeten fer-ho servir del setembre al juny perquè comprèn un període escolar».

Notícies relacionades

Quan arribi el mes de juny, en el cas que la beca s’hagi abonat, els diners que no s’hagin fet servir «tornen a la Generalitat», afirma la progenitora. «Estan jugant amb la vida de nens i nenes», deplora la mare, que afirma que, com altres famílies amb fills amb necessitats educatives especials, viuen una situació «molt frustrant», ja que passen «per prou barreres per haver de sumar-hi les de l’administració».

De moment, Casar va rebre l’1 de març, «com tota resposta d’Educació», una comunicació per enviar-li un localitzador i «la proposta de beca», que no la seva aprovació, va arribar dies després. L’octubre del 2019, el centre especialitzat de Monforte de Lemos (Lugo) al qual havia assistit el nen, va elaborar un informe logopèdic recomanant «continuar treballant en les sessions de logopèdia per continuar treballant l’autonomia comunicativa, ja que li costa molt organitzar el que vol expressar».