Per cada reserva turística que es fa des del Regne Unit, se'n cancel·len 160 a causa dels rebrots de coronavirus

Els beneficiaris seran els països competidors directes, com Grècia, Croàcia i Portugal

zentauroepp54265504 grafcat169  barcelona  27 07 2020   una pareja de turistas b200729171549

zentauroepp54265504 grafcat169 barcelona 27 07 2020 una pareja de turistas b200729171549 / Enric Fontcuberta

5
Es llegeix en minuts
Esther Barranco (Efe)

Per cada reserva turística que s’ha fet des del Regne Unit en els últims dos dies s’han produït 160 cancel·lacions, una tendència que, si es manté, farà que les platges espanyoles rebin aquest estiu 1,5 milions de britànics menys en favor de destinacions competidores com Portugal, Grècia i Croàcia

Les agències de viatges coincideixen que les cancel·lacions són la tònica en aquests últims dies i que hi està havent un cert efecte rebot en altres emissors a més del Regne Unit, però no en el turisme nacional, en el qual confien per salvar alguna cosa de la temporada d’estiu.

Les cancel·lacions han arribat a aquest multiplicador: per cada reserva que es fa des del Regne Unit per a destins a Espanya es produeixen 160 anul·lacions, segons dades de l’agregador global de reserves TravelgateX, citades per representants de les agències. 

Els grans beneficiaris seran els països competidors directes, com Grècia, Croàcia i Portugal, on es desplaçaran pràcticament la totalitat dels 1,5 milions de britànics que ja tenien la seva reserva per a Espanya per als pròxims mesos, segons els interlocutors consultats. 

Mentrestant, les aerolínies assenyalen que la decisió del Regne Unit d’establir quarantenes als viatgers procedents d’Espanya complica encara més la ja incerta situació i pot tenir un impacte «devastador» en el sector. De moment han advertit una baixada de reserves però no cancel·lacions, segons fonts de l’Associació de Línies Aèries (ALA). 

Final de la modesta recuperació

La quarantena ha acabat de soca-rel amb la modestíssima recuperació que s’estava observant en les destinacions preferides dels turistes britànics, on les reserves se situaven entre un 20 i un 30% per sota de les de l’any passat per aquestes mateixes dates, mentre les reserves d’espanyols per viatjar al Regne Unit «estan començant a caure». 

Amb aquest panorama, la recuperació d’una certa normalitat en el moviment turístic no es produirà fins al març del 2021, lligada a l’existència de la vacuna contra la Covid-19, la recuperació de la confiança dels viatgers, l’obertura de fronteres i la connectivitat, perquè en aquest moment hi ha més de 100 països al món tancats al turisme.

Entre aquests països alguns com els Estats Units, Mèxic, l’Argentina, la Xina, Corea i el Japó, que són emissors amb una importància creixent per a Espanya i amb una despesa més elevada que la mitjana. 

El turisme nacional «sobreviurà» a l’agost i al setembre, però a l’octubre vindrà «l’hecatombe» que no es recuperarà fins a, almenys, març del 2021, o sigui que el sector s’haurà passat pràcticament un any sense ingressar res, explica el conseller delegat de Mapa Group, Alberto Díaz

Mal reputacional i efecte dòmino

La quarantena és una mala notícia, més enllà de la importància numèrica del turisme britànic a Espanya, perquè trasllada a l’opinió pública europea un missatge de falta de seguretat i incertesa pel mal reputacional per a Espanya i pel possible «efecte dòmino» sobre altres països, assenyala el president de la Federació d’Agències de Viatges (Fetave), César Gutiérrez. 

Segons ell, tot i que el «primer mal ja està fet», Espanya ha de continuar negociant perquè hi hagi corredors amb les zones més turístiques, un interès que també comparteixen els ciutadans britànics que volen venir, per la qual cosa al Regne Unit hi ha «un clamor» en contra del Govern. 

Fetave –amb més de 2.000 punts de venda i 5.000 llocs de treball– considera crucial que s’estimuli la demanda nacional, mitjançant instruments com els bons italians (el Govern del país ofereix bons de fins a 500 euros a les famílies més desfavorides perquè facin turisme interior), incentius fiscals o programes semblants als de l’Imserso per a col·lectius específics. 

A diferència dels seus col·legues, Gutiérrez creu que l’anglès és un públic molt fidel a Espanya i li costarà anar-se’n a altres destinacions alternatives. «No és automàtic» que se’n vagin als competidors, assenyala. 

Decisió política més que sanitària

«No pinta bé» diu el president de la Unió Nacional d’Agències de Viatges (UNAV), José Luis Méndez, que creu que hi pot haver un efecte arrossegament en altres països europeus després de la decisió britànica, més política que sanitària perquè «volen que es quedin allà, ho necessiten». 

No creu que l’anunci anglès –que ha provocat també cancel·lacions massives d’espanyols per viatjar al Regne Unit a més de la pràctica suspensió dels viatges d’estudiants– tingui impacte en el turisme nacional, perquè «els espanyols som mes conscients que ens podem moure». 

L’UNAV –amb 3.600 punts de venda i 7.500 empleats, més del 10% del sector– presumeix que els competidors directes d’Espanya, com Portugal, Grècia i Croàcia, es veuran beneficiats per la decisió britànica. 

Per al president de la Confederació Espanyola d’Agències de Viatges (CEAV), Carlos Garrido, l’efecte és «bastant negatiu» i de fet s’estan produint cancel·lacions en moltes destinacions, tant en emissor (espanyols que surten) com en receptiu (estrangers que arriben), especialment nocives en un mercat com el britànic, amb un turista de despesa elevada i estades més prolongades. 

Segons ell, les «recomanacions» de no visitar determinades zones, com han fet els governs alemany i francès, tenen també efectes molt negatius, que beneficien Portugal, Grècia i Croàcia, sobretot, que estan gestionant això amb més prudència i no estan patint el càstig d’Espanya. 

Devastador per al sector aeri

L’anunci britànic tindrà un impacte «devastador» en el transport aeri i en el turisme perquè el Regne Unit és el principal emissor però, «per ara», les companyies aèries continuen operant amb normalitat i monitoritzant quin impacte poden tenir en la demanda les restriccions per adaptar-s’hi, segons ALA. 

Notícies relacionades

Adverteixen que sí que han baixat les reserves a Espanya, però estan analitzant si serà una cosa puntual o es mantindrà en els pròxims mesos i adaptaran l’oferta si fos necessari, però de moment mantenen les operacions, excepte les que ja han anunciat que cancel·len, com TUI o Jet2. 

El sector de lloguer de cotxes, que tem perdre fins a un 70% de la seva facturació el 2020, creu que la situació pot agreujar-se amb un 10% de caiguda addicional a causa de la quarantena anunciada pel Regne Unit, segons la Federació Nacional de Vehicles de Lloguer Amb i Sense Conductor (Feneval).