CANVI DE RUTINES

Els narcos de l'Estret es reinventen amb l'estat d'alarma

Les restriccions de mobilitat els obliguen a arriscar-ne més per desembarcar i traslladar les partides de droga

Durant el mes de confinament s'ha detingut gairebé un centenar de persones i s'han confiscat més de 10 tones d'haixix

Els narcos de l'Estret es reinventen amb l'estat d'alarma
Els narcos de l'Estret es reinventen amb l'estat d'alarma

/

4
Es llegeix en minuts
Julia Camacho

Un control rutinari a l’A-7  a Granada per vetllar pel compliment de l’estat d’alarma ha destapat aquesta setmana les noves maneres que fan servir els narcos de l’estret de Gibraltar per esquivar les restriccions de mobilitat durant la pandèmia del coronavirus. Un dels gossos va detectar que el camió destinat a transport d’aliments ocultava al seu interior una tona d’haixix i 900.000 euros en bitllets. «Han d’arriscar més, perquè el negoci segueix i ara són més visibles», expliquen fonts policials de la lluita contra el narcotràfic a Andalusia, que remarquen que «no estan respectant l’estat d’alarma, i continuen treballant perquè mentre hi hagi oferta i demanda hi ha negoci».

Que el negoci segueix endavant és una cosa que demostren les xifres de les dues primeres setmanes de quarantena al Camp de Gibraltar i altres províncies costaneres andaluses. Hi ha hagut 58 persones detingudes en 28 operacions, i a més de 5,5 tones d’haixix, s’han confiscat nou embarcacions i 12 vehicles. Un degoteig que no ha cessat. De moment, apunten les forces de seguretat, sembla que estan esgotant els estocs que estan emmagatzemats a la zona de costa del Marroc, i per tant, quan s’acabin, sumaran noves traves al no poder aconseguir la droga a causa de les restriccions de moviments interns posades en marxa pel país nord-africà.

Aquestes restriccions de mobilitat ja els estan afectant a Espanya, i se sumen a la pressió policial que suporten des de l’estiu del 2018, quan es va posar en marxa un pla especial de seguretat a l’àrea de l’Estret. Els dos factors dificulten la logística per desembarcar o traslladar les partides, per la qual cosa han d’extremar les precaucions. «Ja no és tan fàcil tenir preparades 30 persones a la platja per desembarcar la droga, perquè els carrers són buits i se’ls veu a la llunyania, però també a nosaltres, perquè seguim darrere d’ells», reconeix un agent de la Guàrdia Civil, cos que té el control de l’operació Carteia, el dispositiu contra el narcotràfic desplegat des del 2018 en el marc d’aquest pla especial.

Per evitar ser sorpresos, alguns punts –els encarregats de donar l’avís de la presència policial– llancen l’alerta per telèfon, vigilant des de les seves cases. Hi ha fins i tot aquell a qui no li importa arriscar-se a pagar una multa per ser sorprès al carrer per tal de descobrir on són els controls policials i, per tant, quines zones queden lliures en aquests moments per moure la droga. És el que explica un altre agent destinat a la comarca de Campo de Gibraltar, que aquesta setmana va sorprendre en dos controls diferents de mobilitat el mateix cotxe amb els mateixos passatgers.

L’incident del camioner sorprès a Granada revela que han hagut de reinventar-se, i deixar a casa els tot terrenys veloços amb què es traslladava la droga habitualment. «Saben que s’està movent molta mercaderia per carretera, perquè el transport no ha cessat la seva activitat, i pensen que els controls poden no ser tan exigents amb els camions que porten aliments», aclareixen fonts policials. De fet, aquest cap de setmana va ser desarticulada una organització que utilitzava la tapadora d’una conservera per traslladar haixix a Lituània ocult en llaunes de tomàquet fregit.

Descàrrega i proveïment

Notícies relacionades

Aquesta reducció de moviments explica també la localització, dimecres passat, d’un camió a Almeria que portava 3.150 quilos d’haixix i 128 garrafes de combustible buides. I és que després de l’entrada en vigor el 2019 de la prohibició d’aquest tipus d’embarcacions (valorades en uns 300.000 euros) i la dificultat d’aconseguir-ne una de nova si eren confiscades per les forces de seguretat, els narcos van optar per mantenir les llanxes en alta mar esperant el moment d’acostar-se a la costa a desembarcar la partida o esperant llanxes d’esbarjo amb combustible, el mecànic o el reemplaçament de la tripulació. Embarcacions que ara no poden sortir, per la qual cosa els narcos aprofiten la mateixa operació per descarregar la partida i reposar el gasoil.

«Ja no és tan senzill com creuar l’Estret anada i tornada en una nit», expliquen. «Han hagut de canviar les seves rutines». Els agents han localitzat embarcacions que fins i tot descarreguen part de la càrrega a Cadis i la resta a Màlaga, en un sol viatge. També s’han consolidat les rutes que durant anys van quedar en l’oblit per la proximitat i comoditat que brindava l’Estret, com Almeria, Huelva o la desembocadura del riu Guadalquivir. Precisament aquí la Policia va haver de recórrer aquesta setmana a un dron per localitzar una narcollanxa que sabien que estava semioculta entre túnels. Els seus ocupants, dos nois d’origen marroquí, feia dies que estaven «acampats» a la llanxa a l’espera de rebre l’avís per desplaçar-se al Marroc a carregar.

7.130 detinguts en un any i mig

El rescat a cops d’un narco retingut en un hospital de La Línea va marcar un punt d’inflexió al Camp de Gibraltar, on alguns narcotraficants atemorien les forces de seguretat. El pla especial que s’hi va implantar l’estiu del 2018, pocs mesos després, va aconseguir, segons les entitats socials de la zona, «recuperar el perdut principi d’autoritat». I, de passada, va demostrar als narcos que la lluita anava de debò. Des d’aleshores, s’han escapçat les principals organitzacions de narcotràfic, i a més s’ha desmuntat l’entramat habitualment utilitzat per blanquejar aquests fons il·lícits. El balanç posa l’accent, a més, en els més de 216.446 quilos de droga intervinguts fins a finals del 2019, entre haixix, cocaïna, marihuana, heroïna o tabac de contraban. I més de 7.130 persones han sigut detingudes en aquest termini. Es tracta d’unes xifres similars a la de la població d’alguns municipis de l’entorn i que demostren com d’arrelat està el món del narcotràfic en una zona amb una elevada taxa d’atur i amb escasses perspectives de futur.