ESTUDI UNIVERSITARI

El 90% dels ciutadans segueixen les notícies almenys una vegada al dia

Els mitjans d'informació dupliquen l'audiència per la pandèmia i pugen les marques conegudes

Creixen també les subscripcions a mitjans digitals pel confinament

zentauroepp53060288 07 april 2020  england  london  a man wearing a face mask at200408192845

zentauroepp53060288 07 april 2020 england london a man wearing a face mask at200408192845 / Kirsty O connor

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

La crisi del coronavirus ha provocat que el 78% de la ciutadania s’informi més que abans de la pandèmia: el 90% dels ciutadans s’informen com a mínim una vegada al dia i el 52% ho fan tres o més vegades al dia, quan abans de la crisi només ho feien el 28%. Aquestes dades són part dels resultats de la investigació sobre els canvis en el consum informatiu durant el confinament pel coronavirus realitzada pel grup d’investigació Digilab, de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (Universitat Ramon Llull), entre el 3 i el 10 d’abril, amb una mostra de 1.220 persones de tot Espanya.

Els investigadors destaquen, a més, que la ciutadania tendeix a refugiar-se en els mitjans coneguts, amb els diaris digitals (38,3%) com a primera opció, seguits dels informatius de televisió (33,9%), sobretot els de cadenes públiques. La premsa és un dels serveis essencials d’aquests dies.

A més, el 52% de la ciutadania acudeix directament a la web del mitjà que li interessa i perd pes l’accés als mitjans a través de les xarxes socials i de Google (38,1%), una via més freqüent en circumstàncies normals.

Un 6,1% dels enquestats afirmen que s’han subscrit a un contingut digital durant el confinament, una dada significativa en un país poc predisposat a pagar per la informació.

Sobreabundància

Un altre 42,7% dels ciutadans assenyalen, no obstant, que l’abundància d’informació els genera angoixa o estrès. Tres de cada quatre ciutadans afirmen que els mitjans estan condicionats o molt condicionats per la seva línia editorial en el tractament informatiu de la pandèmia i el 44,6% indiquen que estan generant una alarma social innecessària i aborden la crisi des d’un punt de vista sensacionalista.

Notícies relacionades

Les xarxes socials, per la seva banda, s’han convertit més en una forma de diversió que en una via informativa. El 80,3% diuen que han rebut notícies falses o de veracitat dubtosa sobre la pandèmia, sobretot a través de WhatsApp, i el 73,5% diuen que les comproven, almenys en allò que els afecta directament, majoritàriament en els mitjans coneguts.

Un 71% dels ciutadans afirmen haver compartit algun mem sobre la crisi del coronavirus, sobretot a través de WhatsApp, que han difós «per diversió» (69%) o per «donar el meu punt de vista» (13,7%).