26 maig 2020

Anar al contingut

Seguretat aèria

Els incidents amb drons a Catalunya es quintupliquen en quatre anys

L'aeroport del Prat és el que més accidents acumula, amb 86 casos, seguit per Madrid-Barajas

Els Mossos denuncien un pilot que sobrevolava BCN sense permís posant en risc el trànsit aeri

Anna Rocasalva

Els incidents amb drons a Catalunya es quintupliquen en quatre anys

Els incidents amb drons a Catalunya s’han quintuplicat en quatre anys segons les dades de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), i han passat de 10 casos el 2015 a 54 el 2019. Un percentatge d’augment del 440%. En el total d’Espanya s’han produït 470 incidents relacionats amb aquest tipus de vehicles als aeroports i zones aèries protegides des del 2015.

L’aeroport barceloní del Prat ha sigut el que més accidents ha registrat en els últims anys, amb 86 casos; seguit del de Madrid-Barajas, amb 52; el de Sabadell, amb 46; i el d’Eivissa, amb 36. 

Els avenços tecnològics, la reducció de preus i la varietat d’usos provoca que hi hagi una gran proliferació de drons per tot el territori i que augmenti la seva mala praxi o actituds negligents per part dels usuaris. 

Aquesta setmana, els Mossos d’Esquadra han denunciat un pilot que sobrevolava Barcelona amb el seu dron sense permís, posant en risc el trànsit aeri, ja que volava a més de 500 metres d’altura. Segons la policia catalana, havia realitzat 36 sortides il·legals per poder penjar les fotos a Instagram.

Augment dels operadors

Des del 2018, els operadors de drons a Espanya han augmentat un 18%. Només a Catalunya AESA n’ha comptabilitzat 597, cosa que la situa al tercer lloc del llistat de comunitats autònomes amb més operadors, per darrere d’Andalusia i Madrid. 

Però aquestes xifres només corresponen a les empreses o persones físiques que realitzen una activitat econòmica, és a dir, estan obligades a registrar-se a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria i a tenir una formació i una certificació. No obstant, l’ús recreatiu de drons no està comptabilitzat i, amb tota probabilitat, la quantitat ha pujat de forma exponencial aquests últims anys», informen fonts de l’AESA.

En aquest sentit, les autoritats alerten que cal prendre precaucions i seguir la normativa vigent perquè incomplir-la pot comportar sancions de fins a 225.000 euros, a més d’una denúncia penal en els casos més greus.

Fotografies per a Instagram

Per als aficionats a les postals aèries resulta temptador aprofitar el paisatge urbà desèrtic d’aquests dies de confinament per treure instantànies de l’‘skyline’ de diferents ciutats. Les impressionants fotos solen fer-se virals ràpidament i es poden utilitzar per guanyar multitud de seguidors a les xarxes socials o fins i tot fer negoci gràcies a la publicitat. 

En vermell, l’espai aeri on és prohibit l’ús de drons recreatius / enaire drones

No obstant, aquests vols són il·legals quan es tracta de ciutats com Barcelona, que formen part de l’Espai Aeri Controlat (CTR). «L’ús de drons recreatius està totalment restringit perquè poden interferir amb el vol d’un altre tipus d’aeronaus o poden posar en perill les persones que són a terra si cau el vehicle. A més, si el dron es troba dins de la zona d’influència d’un aeroport pot tenir conseqüències nefastes», expliquen fonts de l’AESA.
 
Precisament, dimarts passat els Mossos d’Esquadra van identificar i van denunciar un home que havia realitzat, durant les últimes setmanes, fins a 36 vols il·legals amb drons per sobre de Barcelona. «L’home utilitzava el dron de manera irregular i, a més, de manera molt perillosa, ja que en la majoria de vols superava els 500 metres d’altura, una cota molt superior a la legalment establerta per a aquestes aeronaus, situada en 120 metres», ha explicat la policia catalana en un comunicat.

Els agents, que feia setmanes que li seguien la pista, van poder constatar que en algun cas l’altura assolida va ser superior a la d’algunes aeronaus tripulades. Així mateix, realitzava aquests vols dins de l’espai aeri controlat de l’aeroport del Prat i molt a prop d’heliports utilitzats per a serveis d’emergència.

«Aquests vols es van intensificar notablement en el moment que es va decretar l’estat d’alarma i el consegüent confinament. I els duia a terme tant de dia com de nit i incrementava considerablement no només l’altura, sinó també la distància», expliquen els Mossos.

El pilot registrava imatges de la ciutat de Barcelona amb l’objectiu de publicar-les a través de les xarxes socials, concretament Instagram, on acumula més de 14.000 seguidors.

Drons recreatius, ¿què cal saber-ne?

Per a un ús recreatiu no fa falta cap llicència, assegurança o documentació administrativa, però cal utilitzar-lo amb seguretat i d’acord amb la normativa vigent.

El dron mai pot sobrepassar l’altura màxima de 120 metres d’altura sobre el terreny o sobre l’obstacle més alt.

En cap cas es pot volar a menys de vuit quilòmetres de qualsevol aeroport o aeròdrom, o en un Espai Aeri Controlat. En el cas de Barcelona, el CTR (Controlled Traffic Region) de l’aeroport del Prat comença des del centre de l’aeroport i arriba pel nord fins a Mataró i pel sud fins a Calafell, afectant la part d’interior per l’oest i l’est.

Si es volen fer fotografies o vídeos, cal complir a més la llei de protecció de dades, del dret a l’honor, de la intimitat, la pròpia imatge i les restriccions de gravació d’imatges aèries.