DIA COMPLICAT A L'AEROPORT DE MADRID

Barajas tanca per un dron i pateix un mediàtic aterratge d'emergència

L'aeroport va estar clausurat durant 1 hora i 35 minuts per un aparell que no va poder ser localitzat

L'avaria d'un avió d'Air Canada va tenir en suspens la població després de sobrevolar Madrid a baixa altura

20200203 472479 aterrizajeavione 1 1 / periodico

2
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

L’aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas va viure ahir un dia ple de sobresalts. Després de veure’s obligat a tancar durant una hora i 35 minuts per la presència d’un dron, un dels primers avions que va poder emprendre el vol va tenir en suspens la població al ser seguit al minut pels mitjans de comunicació. Un Boeing d’Air Canada amb destinació a Toronto i 128 passatgers a bord va patir una avaria a l’enlairar-se que el va obligar a tornar activant el procediment d’emergència. Després de quatre hores en què va estar buidant combustible, va aconseguir aterrar sense incidents.

El matí ja havia començat amb problemes per l’espessa boira que cobria les pistes. Algun vol demorat però poca cosa més. Res a veure amb el que vindria més tard. Poc després del migdia, els pilots de dues aeronaus diferents van avisar el centre de control de la presència d’un dron.

Enaire, l’organisme que s’encarrega del control de l’espai aeri, va decretar immediatament el procediment ‘Rate 0’ previst per a aquests casos. A les 12.40 va quedar tancat l’espai aeri. Les poques aeronaus que no tenien cap altra opció van poder aterrar en una pista més llunyana de la zona d’albirament del dron i la resta, fins a 26, van ser desviats als aeroports de Saragossa, València, Barcelona i Alacant. D’altres van tornar  als aeroports d’origen o van retardar el seu enlairament.

L’ombra de l’ocorregut a l’aeroport de Gatwick, obligat a tancar diversos dies per la presència de drons el Nadal del 2018, va planejar per un moment sobre el personal de Barajas, però la situació va durar poc. La inspecció feta per agents de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil, així com pel personal d’aeroport, va comprovar que l’espai aeri era espaiós i el comitè local de seguretat va donar via lliure per reobrir a es 14.15 hores. Els investigadors 

Quan la infraestructura començava a recuperar la normalitat, poc després de les 15 hores, el control va rebre un missatge d’un altre pilot. Era el comandant del vol ACA837 Madrid – Toronto d’Air Canada. Acabava de prendre el vol i sol·licitava la posada en marxa del procediment d’emergència per fallada de motor.

Els fragments de la rebentada d’una roda van afectar un dels dos motors. No era ni un cas excepcional, ni especialment greu, ja que un Boeing 767-300 d’Air Canada està preparat per aterrar en aquestes condicions.

Com estableix el procediment d’emergència, l’aparell va ser dirigit a una zona despoblada en la qual va estar durant gairebé quatre hores deixant anar i gastant combustible fins a tenir el pes que es requereix per a l’aterratge. Un caça F-18 de l’Exèrcit de l’Aire va comprovar que no hi havia danys greus a les rodes ni en cap altra part del fuselatge.

A terra també es va desplegar l’operatiu habitual dels aterratges d’emergència, però a l’estar en bones condicions el tren d’aterratge, ni tan sols es va escampar l’escuma que esmorteeix el possible frec del fuselatge amb les pistes.

El més excepcional de l’incident va ser que al canviar la ruta d’enlairament, l’Air Canada va creuar el centre de Madrid a baixa altura, fet que va alarmar nombrosos ciutadans que van tuitejar vídeos i fotos. «Això, unit a la situació creada pel dron una hores abans, va generar una expectació desmesurada per a un incident que es dona amb relativa freqüència», van apuntar fonts aeroportuàries.

Notícies relacionades

El director d’operacions d’Enaire, Xavier Benavent, va recordar que  «els aterratges d’emergència són molt habituals, fins i tot més d’un per setmana en la navegació espanyola tot i que solen passar desapercebuts».