03 d’abr 2020

Anar al contingut

Un Jaguar de vuitanta anys per estrenar la Zona de Baixes Emissions

Els propietaris d'automòbils clàssics preguen que se'ls eximeixi de la restricció esgrimint el valor històric dels vehicles

L'ordenança de Barcelona els ha donat permís per circular 10 dies a l'any, una mesura que consideren insuficient

Guillem Sànchez

Circular per Passeig de Gràcia en un Jaguar Mk de 1948 el primer dia de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) és com encendre’s un Montecristo a la cafeteria de l’Hospital Clínic: posats a transgredir, com a mínim fer-ho amb classe. Aquest model de gasolina amb ‘tablier’ de fusta i una direcció assistida fina com les comportes d’un submarí va construir-se abans del 2000 (i abans de 1950 també) i, en conseqüència, és un cotxe prohibit per als carrers de Barcelona a partir d’aquest 2 de gener. Però al seu pas no desperta cap mirada de reprovació entre els ciutadans. Al contrari, als seus 80 anys manté intacta la seva capacitat de seducció i aixeca només mirades de desig. Mentre ha durat el trajecte d’aquest matí cap agent de la Guàrdia Urbana de Barcelona li ha donat l’alto a Álex Ricardo, el seu conductor, per advertir-li que està incomplint la nova normativa contra els cotxes contaminants i que a partir de l’1 d’abril això li costarà 100 euros de multa.

Francesc Garriga, l’avi de Ricardo, era un empresari tèxtil que va començar amb la passió d’aquesta família pels cotxes antics, que actualment acumula ja una trentena d’exemplars. Els amants dels clàssics són un dels col·lectius afectats per la ZBE, com ho són els conductors amb problemes de mobilitat o els que cobren menys de 8.000 euros bruts a l’any.

Considerats Patrimoni Cultural de la Humanitat per la UNESCO, els Amics dels Cotxes Veterans (ACV) creuen que no excloure’ls de la ZBE suposa atemptar contra el patrimoni industrial de la ciutat. «Són cotxes que representen el període durant el qual van ser construïts», afirma Ricardo.

Aquest Jaguar, per exemple, és el quart de la seva espècie que es va fabricar amb el volant a l’esquerra. Originari del Regne Unit, aquest model va començar a rodar el 1935 amb el timó a la dreta. L’esclat de la segona guerra mundial va interrompre’n la producció perquè gran part de la indústria automobilística es va abocar al desenvolupament d’armes. Finalitzada la contesa, la Jaguar va tornar als cotxes i el 1948 va matricular els primers amb el volant a l’esquerra, i un d’aquests és el que ara condueix Ricardo. El seu avi el va comprar per 5.000 pessetes a finals dels 70 quan, gairebé per casualitat, va saber que el volien destruir en un desballestador. És una de les joies de la col·lecció que va començar Garriga.

«No estem en contra de mesures que millorin l’aire de la ciutat», diu. «El que demanem és que es valori que els clàssics suposen només el 0,07% del total dels desplaçaments de l’àrea metropolitana» i, en conseqüència, «hauria de permetre’s que circulessin, perquè ho fan en comptades ocasions».

El col·lectiu d’amos de clàssics té un permís especial: circular 10 dies a l’any a canvi de pagar dos euros per dia. Per a l’ACV, que prepara mobilitzacions, és insuficient i demana un indult total. Des de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) es comprometen a escoltar-los i entenen el seu malestar, però recorden que contaminen.