IMPULS EDUCATIU

El Govern aprova un pla per potenciar l'FP

L'estratègia inclou la formació del professorat i l'ampliació de títols relacionats amb les noves tecnologies

Una jove aprenent de formació professional, a la Seat.

Una jove aprenent de formació professional, a la Seat. / EL PERIÓDICO

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda

Des que va ser nomenada ministra d’educació, Isabel Celaá va tenir un objectiu clar: fer un gir de 180 graus a la Formació Professional (FP) per tornar a aquests estudis el prestigi perdut. De fet, el càrrec exacte de Celaá és ministra d’Educació i Formació Professional. No només és un desig personal seu sinó també del president del Govern, Pedro Sánchez, per a qui la modernització de l’FP es troba al mateix nivell que la transició ecològica.

Després de diverses declaracions d’intencions al llarg de la legislatura, l’Executiu acaba d’aprovar el primer pla estratègic de l’FP, estudis als quals –fins ara– només s’apunten el 12% dels alumnes a Espanya mentre que la mitjana dels països que formen l’OCDE és del 25%.

L’estratègia, la implementació de la qual s’allargarà fins al 2022, implica la millora de les condicions per accedir a l’FP, així com laflexibilitat dels estudis i l’augment de l’oferta, amb assignatures adaptades a les noves tecnologies. El text també contempla laformació del professorata través d’estades docents en empreses i en «centres capdavanters d’FP». Les empreses són part fonamental del projecte de l’executiu socialista amb l’objectiu que la formació que reben els estudiants no es quedi en pura teoria sinó que es pugui (i se sàpiga) aplicar en el món real.

Mercat laboral

«Amb la posada en marxa d’aquesta estratègia, l’Executiu pretén millorar les dades d’ocupació i satisfer les necessitats del mercat laboral, així com consolidar la flexibilització d’aquests ensenyaments que permeten a l’alumne una alta qualificació i garanteixen una experiència laboral de qualitat que serveix per impulsar un currículum professional competitiu», expliquen fonts ministerials.

El catàleg de títols d’FP es renovarà i s’actualitzaran els existents de manera que s’introdueixin disciplines com el ‘big data’ (el maneig de dades a gran escala), la intel·ligència artificial i la transició ecològica.  L’FP no només serà més flexible sinó que també comptarà amb un major nombre de places per atreure més alumnes i deixar clar que un futur professional ben reconegut i remunerat no només té el camí previ de la universitat.

Notícies relacionades

El text també destaca la necessitat de la internacionalització de l’FP a través d’iniciatives com aliances entre centres nacionals i de tercers països que «consolidin la visió global d’aquesta etapa formativa, així com dobles titulacions que permetin a l’alumnat una certificació vàlida en els dos estats».

Finalment, s’aposta per l’orientació professional com un element imprescindible de qualitat dels ensenyaments d’FP per garantir l’acompanyament individualitzat de l’alumne per potenciar els seus talents i dissenyar itineraris formatius i professionals d’èxit.