Anar al contingut

FENOMEN CREIXENT

L'èxit de sèries sobre Txernòbil o Alcàsser impulsa el "turisme fosc"

La paraula 'tanatoturisme' és un oxímoron, ja que utilitza dos conceptes de significat oposat en una mateixa expressió, en aquest cas, barreja el turisme amb el dolor i la mort

Efe

Txernòbil, Alcàsser o Puerto Hurraco no només són escenaris de sèries i documentals sinó també llocs turístics per als quals decideixen passar les seves vacances en llocs marcats per morts, catàstrofes o successos macabres, un "turisme fosc" que s’ha vist impulsat per aquestes produccions d’èxit.

Recrear el drama que viuen moltes persones a la frontera dels EUA i Mèxic en un "tour experimental" amb actors disfressats de policies mentre els turistes creuen la frontera a la nit, visitar la cova Tham Luang, on van quedar atrapats 12 nens tailandesos, o els escenaris dels genocidis de Rwanda o Cambodja són alguns dels destins de l’anomenat "turisme fosc".

La ruta Helter Skelter que recorre a Beverly Hills els llocs dels crims de Charles Manson i els seus seguidors i els "narcotours" que a Medellín recorden Pablo Escobar s’han convertit també en llocs de lleure i entreteniment.

La paraula ‘tanatoturisme’ és un oxímoron, una figura retòrica que utilitza dos conceptes de significat oposat en una mateixa expressió, en aquest cas, barreja el turisme concebut com una activitat relacionada amb "el plaer i el gaudi i el dolor, el sofriment i la mort", segons explica Daniel Liviano, professor de la UOC i estudiós del tema.

Tot i que ens sembli recent, aquest fenomen és "molt antic" perquè a l’ésser humà "sempre l’ha atret la mort" i ja a l’Anglaterra del segle XVII es preparaven ‘tours’ per veure execucions públiques amb gran èxit d’espectadors i, a França, les morts per guillotina tenien innombrables seguidors.

‘Boom’ del tanatoturisme

El gran ‘boom’ experimentat pel turisme al segle XX ha portat alguns operadors turístics a explotar i rendibilitzar "la morbositat" de l’ésser humà per la mort.

Lluny d’espantar els turistes, la minisèrie Chernobyl, l’últim èxit d’HBO, ha incrementat el nombre de persones que visiten la ciutat fantasma de Prípiat i la zona d’exclusió establerta després de l’accident de la central nuclear, malgrat que la sèrie narra el desastre ocorregut allà, la pèssima gestió de la catàstrofe i les conseqüències que se’n van derivar.

Les previsions per a aquest any apunten que uns 100.000 turistes visitaran Txernòbil, es doblaran així les xifres registrades l’any 2017.

A internet, es poden trobar anuncis d’excursions a Txernòbil que animen els viatgers a veure els "devastadors efectes que va tenir l’accident de Txernòbil en els veïns" i altres que per 391,95 euros per persona proposen submergir-se a la zona amb un guia experimentat, un vestit contra la radiació i el seu propi comptador Geiger, que permet mesurar la radiació d’un lloc.

Liviano ha assegurat que el "tanoturisme" és un fenomen "complex i heterogeni" en el qual les motivacions dels turistes són molt diferents, així com els destins i activitats realitzades.

Viatges espirituals

Aquest tipus de turisme, per a molts "macabre", pot tenir una motivació moral o espiritual, quan es busca visitar l’escenari d’una tragèdia o un genocidi per mostrar empatia amb les víctimes, recordar-les i honrar-les.

Seria el cas de les visites als camps de concentració, com el de Mauthausen, que també poden tenir un vessant pedagògic tot i que hi ha casos de persones més "frívoles i irrespectuoses", que es fan ‘selfies’ als crematoris o al costat dels cartells.

La fascinació i la curiositat morbosa és una altra motivació que arrossega els turistes a aquests llocs, fins i tot l’"alegria pel sofriment aliè" o anar a un lloc per assegurar-se que la gent que va patir allà va rebre el "càstig merescut".

La recerca de diversió relacionada amb la mort és un incentiu per a alguns, mentre que d’altres visiten aquests llocs sense una motivació concreta, només perquè està de moda o inclòs en un paquet turístic, cosa que porta molta gent al Valle de los Caídos, segons aquest estudiós del tema.

La llista de destins per a aquest "turisme fosc" és interminable i també inclou, segons Liviano, museus sobre tortures, presons, com la d’Alcatraz a San Francisco, cementiris o llocs de catàstrofes naturals com Pompeia.

A Espanya, també tenim els nostres destins "foscos" com  Puerto Hurraco, on el 1990 unes picabaralles familiars van acabar amb nou morts, o Alcàsser, la població valenciana on tres adolescents van ser macabrament assassinades, que són visitades per turistes que volen veure on van passar les tragèdies.

Els habitants de les dues localitats "estan bastant enfadats" amb aquesta situació i "no els agrada que vagi gent a tafanejar o preguntar on va passar la tragèdia" i tampoc la fama que se’ls ha quedat "per uns fets puntuals".

Liviano inclou en el "turisme fosc" nacional les celebracions de Setmana Santa, les visites al Valle de los Caídos o a escenaris de la Guerra Civil, com Belchite (Saragossa) o Corbera d’Ebre (Tarragona).