El 52% del turisme de luxe que visita a Catalunya repeteix viatge

Cada persona es deixa més de 300 euros al dia a Barcelona

El sector alerta que l'última onada de robatoris redueixi l'impacte

zentauroepp49136540 barcelona  19 07 2019  el turismo de lujo en barcelona en la190723193623

zentauroepp49136540 barcelona 19 07 2019 el turismo de lujo en barcelona en la190723193623 / FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Marta Alcázar

Vols en helicòpter per la Costa Brava, menús al Celler de Can Roca, tours al costat d’un fotògraf per captar les millors instantànies o tardes de compres a porta tancada. Són els avantatges del turista de luxe, un visitant sense límit de pressupost que representa el 12,5% dels viatgers de la capital catalana segons l’oficina municipal Barcelona Turisme i que en els últims temps està patint en carns pròpies l’última onada de robatoris tant en hotels com a la via pública. 

L’anomenat visitant ‘prèmium’ procedeix sobretot dels Estats Units, Rússia, la Xina, l’Orient Mitjà i Austràlia, segons l’Agència Catalana de Turisme. Com passa amb la resta de viatgers, Barcelona i la Costa Brava són les destinacions més demanades. Això sí, amb matisos: “Busca experiències exclusives i fuig de les aglomeracions. S’allotja en hotels de cinc estrelles –o en apartaments de luxe en el cas de turistes àrabs–, contracta cotxes amb xofer i guies personals”, destaquen des de la Generalitat. La taxa de repetició és del 52,1%.

El preu mitjà per habitació en hotels de cinc estrelles ronda els 254 euros per nit segons el Gremi d’Hotels de Barcelona. A aquest desemborsament se li suma el de les visites, restaurants i altres despeses que poden ascendir a diversos milers d’euros per dia. Les agències especialitzades ofereixen des de visites habituals amb el seu punt de distinció fins a tota mena d’experiències a la carta.

El paquet més econòmic, mig dia a la Sagrada Família “amb vehicle privat d’alta gamma, guia oficial i entrada VIP per a 2 persones costa uns 550 euros”, explica Óscar Badosa, soci director de la consultora de viatges de luxe Premium Traveler Barcelona. A partir d’allà no hi ha límits.

Turistes amb els seus equipatges passen per davant de la botiga Tiffany del passeig de Gràcia. / FERRAN NADEU

Marc Fortiana ho coneix bé. És director de seguretat de l’empresa Double Group, dedicada al servei dels supervips. Futbolistes, estrelles del pop i famílies reials de l’Orient Mitjà els contracten: “Elegeixen expolicies perquè coneixem el terreny. Ens coordinem amb els seus equips de seguretat i si són visites diplomàtiques amb els cossos de policia”, explica aquest exmosso a les portes de l’hotel Majestic que allotja un membre de la família reial d’Abu Dhabi.

‘Concierge’ a destinació

Fortiana reconeix que els seus clients també busquen en ell un ‘concierge’, és a dir, un aconseguidor de les seves peticions i capricis: “Volen tranquil·litat i els facilitem l’estada. Aconseguim taula en restaurants amb llargues llistes d’espera, entrades en llotja privada per a un Barça-Madrid i tot el que puguis imaginar”, explica i reconeix que sovint els recompensen amb “propines més altes que el sou”. La petició més estranya que recorda és la d’una princesa àrab que es va encapritxar del gos d’un catàleg: “Era un dogo argentí blanc, molt bonic, i volia el de la foto”, recorda. L’animal residia a França i no estava en venda. Ho van aconseguir amb talonari pel mig i van anar a recollir-lo.

L’empresa Elegance Limousines i la seva flota de Mercedes i minibusos de luxe dona servei a un club de grans fortunes dels Estats Units. Malgrat el nom, ja no condueixen limusines: “No els agrada fer-se veure”, explica el seu propietari Manuel Sánchez. Els xofers estan al servei del turista tot el dia. “Hem entregat rams de flors a les quatre de la matinada”, afegeix. ¿Com ho aconsegueixen? “Tenim els nostres contactes”, respon.

Deteriorament de la seguretat

El turisme de luxe és “molt sensible” als esdeveniments que pateix la destinació, argumenten des de l’Ajuntament de Barcelona: “La seguretat –ja sigui política, ciutadana o sanitària– és determinant en l’elecció”, destaquen. I precisament aquest motiu té en suspens les empreses del sector.

“Cada setmana assistim clients que interposen denúncies per robatori en ple carrer. És un continu”, lamenta Francesc Holgado, director general de l’hotel Mercer. Aquest hotel boutique ubicat al Gòtic és testimoni de la delinqüència del barri: “Els veiem rondar pel carrer. Són bandes amb una actitud fantasma, porten calçat esportiu i ulleres o gorres per tapar-se la cara”, comenta. Des del Majestic opinen igual: “En els últims mesos hi ha hagut un deteriorament de la seguretat a Barcelona”, declara el seu portaveu Santiago Martín. “Molesta molt l’hoste” opinen des de l’hotel Arts.

Notícies relacionades

El cop surt rendible. Els rellotges i bosses d’alta gamma són els articles més sostrets a la via pública. També en alguns hotels i restaurants, malgrat les mesures de seguretat i càmeres de videovigilancia. La majoria d’articles no es recuperen. El sector reconeix que el turista de luxe no és conscient d’aquests riscos.

L’opinió canvia al tornar a casa: “Amarguen el viatge de gent que deixa molts diners a Barcelona i alguns no tornaran ni la recomanaran”, denuncia el propietari d’Elegance Limousines, que ha vist com els seus clients eren assaltats quan parava el vehicle  a Ciutat Vella. “El cas de la política coreana influirà en altres viatgers. Al turista de luxe li és igual canviar de destinació a última hora perquè no té limitacions econòmiques”, conclouen des de Premium Traveler Barcelona. El sector exigeix solucions a l’ajuntament i la Generalitat des de fa temps.