SEGURETAT VIÀRIA

Catalunya es queda a mig camí en la reducció de víctimes de trànsit

Els accidents mortals han caigut un 27% respecte al 2010 i el compromís era baixar un 50% el 2020

El Govern impulsa un pla per la mobilitat segura i sostenible, però no concreta mesures ni pressupost

zentauroepp48950152 sidamon190705194241

zentauroepp48950152 sidamon190705194241 / Salvador Miret

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

Els programes a llarg termini generen una tranquil·litat inicial i una inquietud creixent així que s’acosta la data que un s’ha imposat per complir els objectius. Això mateix és el que està succeint amb el que es va establir amb el pla estratègic de seguretat viària 2014-2020. Aquest document plantejava una reducció del 50% del nombre de víctimes mortals en accident de trànsit respecte a les xifres del 2010. A un any de la meta, la xifra està en poc més del 27%, a mig camí. Molt menys (21,5%) si es pren el valor anual del 2018. Si s’amplia el focus, la pretensió final és aconseguir la xifra de víctimes zero el 2050, d’acord amb les polítiques de seguretat viària de la Unió Europea. Allà encara hi ha marge per a una certa tranquil·litat. 

Amb les xifres a la mà, el Govern ha decidit impulsar un pla nacional per la mobilitat segura i sostenible. L’ha presentat aquest divendres al Palau de la Generalitat davant d’una vintena d’entitats que han sigut convidades a donar un cop de mà a l’Administració en l’elaboració d’una estratègia que ajudi a reduir el nombre de morts a la carretera. Aquest any són ja 82 les persones que han perdut la vida en accidents. Si es compara amb el mateix període del 2010 s’obté aquest 27%, però si pren la base anual, la reducció de tot el 2018 va ser del 21,5% respecte a fa vuit anys, molt lluny d’aquesta marca del 50%. L’any passat, de fet, Catalunya va ser la regió amb més morts al volant

Compte amb les eleccions

La presentació del pla, no obstant, no s’ha acompanyat ni de propostes concretes que ja ajudin a reduir aquesta xifra ni d’un pressupost que permeti determinar quin abast pot tenir el projecte. El que sí que ha quedat clar és que d’aquí nou mesos s’haurien de presentar les conclusions del pacte, que inclourien totes les mesures a dur a terme per intentar acostar-se alsregistres promesos fa un lustre. Cal veure quin futur tindrà aquesta iniciativa si es compleixen els pronòstics d’eleccions catalanes en el primer trimestre de l’any que ve. 

Notícies relacionades

 El Govern ha previst sis eixos de treball que inclouen, entre altres debats, el redisseny de l’espai públic, crear una estratègia comunicativa que aconsegueixi implicar la societat, més col·laboració amb els agents implicats en la mobilitat intel·ligent i adaptar les polítiques de seguretat viària a les noves característiques de l’accidentalitat. "Estem lluny dels objectius que ens marquem, i per això necessitem aquest pacte", ha assenyalat el conseller d’Interior, Miquel Buch, que, al marge del que pugui fer la seva conselleria, ha recordat que en l’accidentalitat "també hi ha un component de responsabilitat individual". 

Lluís Puerto, director de la Fundació RACC, ha desplegat algunes de les mesures que la seva entitat ja fa temps que reclama, com els guants obligatoris per als motoristes o la taxa 0 d’alcohol per a motos i conductors novells i/o professionals, i ha recordat que aquest pla nacional requerirà fons: "Esperem que aquest pacte vagi acompanyat dels recursos necessaris". No ha obtingut resposta.