16 jul 2020

Anar al contingut

PROVA PILOT

Propostes de la Fundació Bofill a secundària: eliminar la jornada contínua i reduir el temps del migdia

El pla busca evitar que l'alumne s'emporti deures a casa i que les escoles i instituts estiguin oberts fins a les 18 hores, entre altres mesures

El Periódico / Europa Press

Propostes de la Fundació Bofill a secundària: eliminar la jornada contínua i reduir el temps del migdia

DANNY CAMINAL

La Fundació Jaume Bofill i la Federació dels Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) proposen regular la jornada compactada als instituts de secundària per garantir que els adolescents mengin a una hora saludable i, alhora, per reduir la franja de sis hores de classe seguides que han de fer aquests alumnes cada matí.

És una de les idees que recullen les dues entitats en un document que replanteja modificar els horaris en les diferents etapes educatives i provar-ho en un pla pilot els pròxims cursos.

L’horari a primària

El document planteja com a exemple d’horari a primària un servei d’acollida entre 8 i 9 hores; de 9 a 9.30 hores, entrada flexible; de 9.30 a 12, activitats lectives; entre les 12 i 14 hores, temps de migdia, reduint-lo a hora i mitja; activitat lectiva de tarda entre 14 i 16, i el centre obert fins a les 18 hores.

L’horari a secundària

En cas de la secundària, en la qual està implantada la jornada compactada, ho exemplifica amb una flexibilitat d’entrada entre 8.30 i 9 hores: activitats lectives entre 9 i 12.30-13.00 hores; temps de migdia entre les 13 i 14 hores, amb horari d’entrada i final flexible, i que hi hagi de 14 a 16 hores activitats lectives al centre i la resta activitats lectives de lliure opció.

El director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, i els autors del document, Elena Sintes i Jaume Aguilar, han coincidit a ressaltar que un canvi en els horaris escolars pot ser una "font d’oportunitats educatives", i que s’alinearia amb la reforma horària i les iniciatives d’altres països europeus.

Flexibilitat a l’entrada i sortida

Entre les mesures que proposen les entitats figuren una flexibilitat a l’entrada i sortida; reduir el temps del migdia i que estigui inclòs en el projecte educatiu en una franja entre 12 i 14 hores en coherència amb la reforma horària; enriquir el projecte amb activitats educatives opcionals a l’escola i l’entorn; garantir l’oferta de reforç educatiu per evitar que l’alumne s’emporti deures a casa; introduir crèdits de lliure elecció que es puguin fer fora del centre, i que les escoles i instituts estiguin oberts fins a les 18 hores.

Palacín ha admès que el dels horaris és un tema polèmic, que últimament ha estat lligat només a la dicotomia entre horari intensiu o partit, i que la proposta que fan és "realista i plausible", va més enllà dels horaris i entra en el benestar de professors i alumnes, així com en la voluntat de reduir l’abandonament i fomentar la innovació educativa i el treball en equip dels docents.

La cap de Projectes de la Fundació Jaume Bofill, Elena Sintes, ha assegurat que veuen limitacions en els horaris actuals i que desaprofiten els recursos de l’entorn escolar, i ha afirmat que a secundària l’hora del menjar és "inaudita" a escala europea.

La jornada contínua va suposar un estalvi

Jaume Aguilar, de la FMRPC, ha cridat a recuperar els consensos en horaris, i ha recordat que el 2013 el departament va trencar un acord en un moment de retallades, en el qual va implantar la jornada contínua a secundària per "tenir tranquils" els instituts i que li va permetre un estalvi econòmic, i, tot i que ha dit que la proposta no reclama revertir res, sí que demana un pla pilot per comprovar la validesa de les iniciatives de canvi horari.

Tant Palacín com Sintes han recordat que la Fundació Bofill ja va ser molt crítica amb la jornada compactada en la seva implantació, i Aguilar ha afegit que els pocs informes que hi ha sobre aquesta jornada són "durs" en termes, per exemple, de la desafecció que provoca del sistema educatiu.

Canvis legislatius

Aguilar ha reclamat a la Conselleria d’Educació que "faci un pas" en la regulació dels horaris escolars amb una ordre per implantar un pla d’organització de la jornada escolar, i ha remarcat que altres comunitats autònomes ho han fet i només Cantàbria, Euskadi i Catalunya queden pendents de legislar.

Per això, ha demanat aquest pla pilot experimental per a tots aquells centres de segon cicle d’infantil, primària i secundària que el sol·licitin i veure els diferents models possibles d’horaris, i ha afirmat que la instauració de canvis "no ve per la via de la implantació, sinó del convenciment".

Temes: Catalunya