La lingüista Estrella Montolío desmunta manipulacions a 'Tomar la palabra'

La col·laboradora d'EL PERIÓDICO reuneix en un assaig alguns dels seus millors articles periodístics

Realitza un recorregut per la comunicació interpersonal, política i professional des de l'òptica del llenguatge

jc31189

jc31189 / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
PATRICIA MARTÍN

"La divulgació del saber constitueix un revulsiu contra la idiotesa deliberadament expandida, és un gest rebel contra la idea que la gent som plebs manipulable, una palanca per comptar amb ciutadans formats, un instrument cívic contra les 'fake news' i una eina de democratització del coneixement". Amb aquesta premissa, Estrella Montolío, lingüista de la Universitat de Barcelona (UB), ha recollit a 'Tomar la palabra' una trentena dels seus millors articles periodístics, molts dels quals han sigut publicats a EL PERIÓDICO. L’assaig es presentarà aquest dimecres a Barcelona, al Col·legi de Periodistes de Catalunya (19.00 hores).

El volum, acabat d’editar, suposa un recorregut pel món de la comunicació interpersonal, social, política i professional, des del punt de vista del llenguatge, amb atenció especial al gènere, on encara està molt arrelada la discriminació que pateixen les dones. Montolío ha fet el salt de la universitat als mitjans de comunicació, on també dirigeix la secció 'Todo es lenguaje' en el programa 'Gente despierta', de RNE, entre altres motius per ajudar els ciutadans a desmuntar manipulacions lingüístiques, amb l’objecte d’una societat comunicativament més formada. I ha obtingut els seus articles en un llibre després de descobrir que la comunicació relacionada amb l’ús del llenguatge i la divulgació sobre humanitats i ciències socials interessa més del que a priori sembla, segons explica.

De les interrupcions a les metàfores

Des del punt de vista del gènere, l’assaig demostra que "la paraula femenina encara avui té menys poder, autoritat i legitimitat que la dels homes", amb diversos exemples. Com el de Sheryl Sandberg, número dos de Facebook, que, a més de denunciar públicament que en la seva àmplia carrera com a alta directiva pateix freqüentment interrupcions, ha emprès una "intel·ligent campanya" dirigida a apoderar les dones amb un simple gest: aixecar la mà. Pretén així trencar amb el mite que les persones de sexe femení són més populars si renuncien a erigir-se en el centre del grup. Aquesta tendència "gairebé ritual" de les dones a difuminar els seus propis assoliments.

Així mateix, Montolío censura que la paraula 'home' s’utilitzi per designar els avenços de la humanitat, com l’evolució en la prehistòria i l’arribada a la Lluna, perquè suposa un biaix científic, econòmic i cultural que amaga les conquestes de les dones. Per no parlar de la metàfora sexista i arrelada en el nostre coneixement que són els espermatozoides els agents actius que penetren l’òvul 'passiu'. “És la versió científica del conte de 'La Bella Dorment’", critica, quan les troballes recents demostren que l’activa capacitat d’adherència de l’òvul és la que facilita l’arribada de l’esperma.

“La societat pateix una sordesa selectiva que ha acabat sent un biaix cognitiu discriminatori de gènere”, conclou. Aquesta situació no és aliena a la política, en la qual Vox ha creat una estratègia retòrica per denigrar al feminisme amb expressions "altament contaminades en sentit negatiu" com a 'femellisme' i 'gihadisme de gènere', tal com va evidenciar la lingüista en un article recent  d’EL PERIÓDICO.

La manipulació política i les xarxes socials

Notícies relacionades

I a ‘Toma la palabra’ reflecteix un munt d’exemples de com el poder intenta manipular els ciutadans a través del llenguatge, incloent-hi aquells que basen la seva estratègia a distanciar-se dels polítics, com Donald Trump, que segons l’autora "explota en favor dels seus interessos comunicatius certes característiques del funcionament inconscient del cervell humà".

Així mateix, Montolío atura la seva mirada a les xarxes socials, recomana als polítics que segueixin els consells del 'Manifiesto para una comunicación no hostil en internet’ i advoca per recuperar la conversa cara a cara tant en les relacions personals com en l’empresa, "pels seus beneficis cognitius, psicològics i d’empatia".

Temes:

Llibres Igualtat