medi ambient
Iots i llanxes són clau en la propagació d'espècies invasores al Mediterrani
Els investigadors advoquen per millorar i mantenir hàbits estrictes en el manteniment dels iots per prevenir els seus efectes en la biodiversitat marina
zentauroepp147932 girona 9 8 01 ampuriabrava barcas de recreo foto joan 190506132939
El mar Mediterrani és el segon destí de turisme nàutic del món. Cada any, milers d’embarcacions d’esbarjo solquen les costes espanyoles i arriben a algun dels 200 ports esportius amb què compta el país. Però pocs dels seus propietaris són conscients que cada arribada suposa l’entrada a les costes d’espècies exòtiques que acaben alterant la biodiversitat marina autòctona. Un estudi elaborat pel departament de Zoologia de les universitats de Sevilla i Pavia (Itàlia) i la Facultat de Ciències del Mar de Cadis constata que aquesta navegació d’esbarjo és una de les vies més eficaces per a la propagació d’espècies no autòctones, presents en més de la meitat dels barcos analitzats.
Els científics, encapçalats per Gemma Martínez Laiz, van analitzar les comunitats incrustants ('fouling'), la fauna i flora marina que creix sobre estructures artificials com cascos de vaixells, hèlixs i quilles, però també sobre estructures dels mateixos ports, com els pantalans, boies o cordes. Van prendre mostres de 247 embarcacions pertanyents a 10 ports esportius. La investigació es va centrar en els crustacis peracàrides, un tipus d’organisme molt petit del qual existeixen nombroses espècies procedents de tot el món.
El 56% dels barcos
Els resultats, difosos per la Fundació Descubre, van demostrar que el 56% dels vaixells transportaven varietats exòtiques. "Vam veure a més una similitud entre la composició de les comunitats presents als barcos i el port on atracaven, la qual cosa indica un intercanvi entre ells. Les embarcacions són capaces de transportar espècies d’uns ports a altres del Mediterrani", apunta Martínez.
Notícies relacionadesL’estudi, publicat a la revista 'Marine Pollution Bulletin', és el primer que aborda l’assumpte des d’una perspectiva biològica i social, ja que inclou un acostament als hàbits de neteja, rutes realitzades habitualment i coneixements que tenen tant els propietaris de les embarcacions com els gestors dels ports de les invasions marines, una de les principals amenaces per a la biodiversitat. Les anomenades espècies exòtiques (introduïdes de forma artificial, accidental o intencionada per acció humana) poden tornar-se invasores i causar impacte no només en els recursos naturals, sinó també en els econòmics, socials i de salut humana.
En aquest sentit, és cridaner com només el 29% dels enquestats coneixien aquest risc. "Els amos de barcos i gestors de ports esportius poden contribuir a minimitzar aquest problema. Necessitem assegurar hàbits estrictes de manteniment dels iots. Una vegada establerta l’espècie invasora, és gairebé impossible deslliurar-nos-en. Per això, és més rendible una estratègia de prevenció que d’erradicació", avisen els científics.
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
- Manuel García-Castellón: "El cas Leire no em sorprèn. Les clavegueres sempre hi són"
- ENTREVISTA Fernando Simón: «Hi haurà una altra pandèmia: no podem permetre que tingui el mateix impacte que la de la covid»
- Internacional Mor una dona de 80 anys després de ser oblidada per un creuer en una illa remota d’Austràlia
- Novetats de l’Agència de l’Habitatge La Generalitat introdueix canvis en la definició de gran tenidor de vivendes a Catalunya
- Sentència Dos anys de presó per un tuitaire que va animar a "perseguir" la família que volia més castellà a l'escola de Canet
- Anàlisi de la federació de famílies Catalunya necessitaria crear gairebé 170 nous grups de 1r d’ESO per poder abaixar les ràtios a 25
- Pagaments indeguts L’auditoria sobre la DGAIA detecta «deficiències en la gestió» de les prestacions a extutelats
