CONFLICTE AMB ELS VTC

Uber i Cabify anuncien que deixen Barcelona per la regulació del Govern

La companyia suspendrà el servei de taxi a la capital catalana a partir de demà divendres

1gs9i6f5gigzidmgets8911100 / periodico

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Uber Cabify deixen Barcelona aquest mateix divendres. Les dues empreses han anunciat que suspendran els seus serveis a la primera ciutat de Catalunya després que el Govern va aprovar la regulació que limita l’operativa dels VTC (vehicles amb conductor) i que aquest dijous ha sigut publicada al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). Entrarà en vigor demà divendres, mateix dia en què Uber i Cabify ja no transportaran clients.

Uber, Cabify, i la patronal de les empreses VTC, Unauto, ho havien avisat: amb una regulació com la impulsada per Territori i Sostenibilitat, no hi havia lloc per a les seves plataformes: aplicacions mòbils en les quals es podia sol·licitar un vehicle VTC per a un desplaçament i després es pagava una tarifa depenent del recorregut.

El sector del taxi, des del primer dia, es va oposar a aquest tipus de servei. La llei especifica una proporció d’una llicència VTC per cada 30 de taxi, però un buit legal va permetre la concessió de centenars de llicències VTC extra (diversos empresaris hi van veure una possibilitat de negoci i el preu es va disparar). Mentrestant, les llicències de taxi a Barcelona continuen sent les mateixes que hi havia l’any 2000 (al voltant de 10.500; i n’hi ha menys que les que hi havia en els anys 80). Ara la proporció 1/30 es veu molt reduïda: amb data 3 de gener, hi havia un total de 12.549 llicències de taxi a Catalunya, per 2.418 deVTC.

La normativa aprovada pel Govern –segons Unauto, per les pressions del sector del taxi– introdueix limitacions als VTC, tot i que la més polèmica és que "ha de transcórrer un termini mínim de 15 minuts entre la contractació i la prestació efectiva del servei". El decret, així mateix, habilita l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els ajuntaments catalans a ampliar el temps de reserva més enllà dels 15 minuts. Això suposa impactar en el negoci d’Uber Cabify: només l’1% dels serveis que presten complirien aquesta condició. L’Autoritat Catalana de la Competència també va declarar que el temps d’espera mínimés una mesura "injusta i desproporcionada". 

Comunicats

Amb l’entrada en vigor de la nova regulació, Uber i Cabify compleixen els seus avisos. Uber ha enviat avui un comunicat als seus usuaris titulat "fins aviat, Barcelona". Destaca que van reobrir operacions a Barcelona ara fa menys d’un any. "Des d’aleshores, més de mig milió de persones ens heu escollit per moure-us per la ciutat. I milers de conductors han trobat en Uber una manera de guanyar-se la vida", afirma. "Avui, no obstant, tenim males notícies. Davant les restriccions als VTC aprovades per la Generalitat de Catalunya, ens veiem obligats a suspendre el servei d’UberX a Barcelona", afegeix. "L’obligació d’esperar 15 minuts per viatjar en un VTC no existeix en cap lloc d’Europa i és totalment incompatible amb la immediatesa dels serveis sota demanda, com UberX", conclou.

En la mateixa línia s’ha pronunciat Cabify. A través d’un comunicat, la firma assegura que "serà a través de l’aplicació que Cabify informarà demà (divendres) els seus usuaris de la seva expulsió de Catalunya". "Cabify, empresa espanyola amb 1 milió d’usuaris registrats a Barcelona, no pot sinó lamentar que el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, hagi cedit a la pressió i exigències del sector del taxi, perjudicant greument l’interès ciutadà," explica la nota.

"Les mesures artificials i altament restrictives que aquest decret llei imposa de manera immediata al sector VTC, destrueixen per complet el mercat en el qual es venia treballant i gràcies al qual s’han generat més de 3.000 llocs de treball a Catalunya. A més, causen un impacte immediat en totes les empreses del sector, incloent-hi també a Cabify,  impedint la seva operativa tal com la coneixem en la resta de les ciutats en què opera", completa el text.

Les conseqüències

Cabify i Uber són plataformes tecnològiques que treballen majoritàriament amb empreses amb llicències VTC, que són les que presten el servei. Aquestes firmes tenen les llicències i els cotxes, i contracten conductors perquè prestin el servei.

Unauto ha avisat que diverses empreses VTC anunciaran la tramitació d’EROs, cosa que suposarà la destrucció de 3.000 llocs de treball. De fet, les empreses amb més llicències VTC a Catalunya, Vector Ronda i Moove Cars (unes 650 i unes 400, respectivament), ja han avisat d’acomiadaments massius que poden afectar en total unes 2.000 persones (conductors, però, també, administratius, responsables de màrqueting...). En el cas de Vector, per exemple, ja ha comunicat als empleats la posada en marxa d’un ERO. Treball encara no té constància de la presentació d’expedients.

Una altra conseqüència seran demandes milionàries contra la Generalitat, ha advertit Unauto. La patronal va avisar que prepara "querelles criminals" contra el Govern de la Generalitat i els implicats en actes polítics, legislatius i jurídics", i reclamaran al voltant de 1.100 milions d’euros en concepte de "danys i perjudicis" pels acomiadaments massius i pel negoci que deixaran de tenir.

Continuaran existint, mentrestant, les empreses –o particulars– que tenien algunes llicències VTC i que prestaven serveis per a empreses, en congressos...

Resposta del taxi

Notícies relacionades

L’associació de taxistes Elite Taxi ha publicat un comunicat a Facebook en el qual afirmen que la marxad’Uber  Cabify "és una bona notícia per al taxi de l’AMB". "Ells van dissenyar un sistema fraudulent de negoci, basat en fer un servei urbà de Taxi, a través d’autoritzacions VTC que no permetien fer aquests serveis", asseguren.

La marxa d’Uber i Cabify, sumada a l’estancament en la concessió de llicències de taxi, suposarà que Barcelona pràcticament torni als nivells de serveis de precontractació de vehicles amb conductor previs a la irrupció dels ‘smartphones’, el 'boom’ del turisme (avui arriben el doble de turistes internacionals que fa 20 anys) i la posició de Barcelona com a pol digital i de congressos. 

Temes:

Uber