Anar al contingut

DIVENDRES ENTRA EN VIGOR

El Govern aprova la precontractació de 15 minuts dels VTC

L'AMB podrà ara ampliar a una hora el temps mínim per requerir el servei

Calvet defensa la creació d'un fons o una taxa per combatre l'especulació de llicències

El Periódico

El Govern ha aprovat aquest dimarts el decret que obliga a precontractar el servei d’un vehicle de transport amb conductor, els anomenats VTC, amb una antelació mínima de 15 minuts, una normativa que entrarà en vigor a Catalunya ja aquest divendres.

[Segueixi aquí en directe les notícies sobre el conflicte dels taxis i els VTC a Madrid i Barcelona]

Així mateix, el decret, l’incompliment del qual comportarà multes de fins a 1.400 euros, habilita legalment l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els ajuntaments catalans a ampliar aquest temps de reserva d’un VTC més enllà d’aquells 15 minuts previstos pel Govern.

Els taxistes de Barcelona van acordar la matinada del passat 24 de gener posar fi a la vaga que mantenien a canvi que l’AMB, amb l’aval del Govern, imposés a les empreses de VTC, que operen amb plataformes com Uber o Cabify, un termini mínim d’una hora de precontractació.

L’AMB pot ampliar ara el termini a una hora

El decret del Govern no esmenta aquest termini d’una hora de precontractació promès per l’AMB, però sí que estableix els 15 minuts anunciats des d’un primer moment i habilita ara l’AMB a imposar aquest marge extra de temps d’acord a les seves competències específiques.

En concret, el decret ofereix aquesta possibilitat a l’AMB i als ajuntaments al·legant que aquests ens tenen competències sobre utilització del domini públic viari, gestió del trànsit urbà, protecció del medi ambient i prevenció de la contaminació atmosfèrica.

En roda de premsa després de la reunió del Govern català, el conseller de Territori, Damià Calvet, ha assegurat que el Govern "no regula a favor d’uns i en contra d’altres", sinó que "aclareix les regles del joc" entre taxis i VTC.

Calvet ha presentat el termini mínim de precontractació de 15 minuts com una de proposta "responsable" i "proporcional", i "una oportunitat per a la convivència" entre taxistes i vehicles VTC.

El conseller ha deixat clar que el decret no fa excepcions ni per al cas de l’aeroport de Barcelona ni per a altres grans equipaments, per entendre que els 15 minuts de precontractació són "perfectament anticipables per a l’usuari".

Una altra novetat del decret és que quan un ciutadà vulgui desplaçar-se amb un vehicle amb llicència VTC –un Uber o un Cabify, per esmentar les plataformes més conegudes–, la geolocalització de l’aplicació no podrà estar activa fins que s’hagi contractat el servei, tot i que el Govern deixarà "un mes" de marge a les empreses de VTC per adaptar els seus sistemes tecnològics.

Registre de VTC

Per controlar que es compleix el decret, el Govern posarà en marxa aquesta mateixa setmana un registre de VTC on les empreses del sector hauran de donar-se d’alta i informar dels serveis que estan prestant els seus vehicles diàriament, així com de l’origen i destí dels trajectes.

Un altre aspecte destacat del decret, que el Parlament haurà de convalidar en el termini d’un mes, és que permetrà als Mossos d’Esquadra i a les policies locals, entre les quals, a la Guàrdia Urbana de Barcelona, imposar sancions que poden arribar als 1.400 euros.

Calvet ha precisat que saltar-se el període de precontractació de 15 minuts es considerarà una falta "greu" i implicarà una multa de 1.001 euros.

Quan li han preguntat per quan podria entrar en vigor el termini d’una hora de precontractació d’un servei VTC defensat per la presidenta de l’AMB, Ada Colau, el conseller s’ha limitat a comentar que aquesta forquilla addicional de temps dependrà ara "dels ritmes" de l’AMB.

Per donar cobertura legal a la regulació que pugui fer l’AMB o els ajuntaments, el decret deixa clar que correspon als ens locals "ordenar i gestionar les diferents modalitats de serveis urbans de transport amb vehicles amb capacitat màxima de fins a nou places, sempre que tinguin origen i destí dins de l’àmbit municipal o metropolità". 

Fons contra l’especulació de llicències

Calvet ha avançat que l’Administració autonòmica treballarà ara en una llei per regular tot el sector, i ha apostat per fer una "reforma estructural" del model de llicències de taxis i VTC per acabar "amb l’especulació", especialment en la seva transmissió.

El conseller ha manifestat que cal evitar que es revenguin llicències a "preus molt elevats" que sovint "endeuten famílies de manera dramàtica" i ha dit que convé que l’Administració pugui transmetre les llicències "en condicions de concurs".

Calvet ha agregat que fa falta que Catalunya obri una reflexió amb el sector de la mobilitat de passatgers en vehicles amb menys de nou places per determinar "quantes llicències" fan falta per donar serveis als escenaris del futur. El responsable de Territori ha dit que caldrà obrir converses amb "tots els actors implicats i grups polítics al Parlament". "Segur que necessitarem diners per la valoració del cost de mercat de la llicència, i per veure de quina manera la podem obtenir de nou", ha dit.

Segons el conseller, faria falta fins i tot imposar una "taxa" per finançar aquest fons. "El que no hem de fer és perpetuar el problema de l’especulació en la transmissió, i aquí segurament necessitarem diners", ha dit Calvet, parlant "d’un fons per afrontar el debat, o una taxa, allò que determini el Parlament de Catalunya."