Anar al contingut

recepta de 15 experts

L'ou i la xocolata entren a la llista d'aliments recomanats per consumir diàriament

Un grup d'investigadors aconsella menjar sovint ou i xocolata negra amb més del 70% de cacau

El Periódico

L'ou i la xocolata entren a la llista d'aliments recomanats per consumir diàriament

Consumir un ou diàriament o prendre xocolata negra amb un percentatge de cacau igual o superior al 70% no augmenta el risc de tenir malalties cardiovasculars ni tampoc el formatge, sinó que formen part d’una dieta equilibrada per portar una millor qualitat de vida.

Així ho estableix el document de recomanacions sobre l’estil de vida en la prevenció cardiovascular que la Societat Espanyola d’Arterioesclerosi (SEA) ha presentat aquest dimarts amb l’objectiu d’oferir a la societat consells "útils" en aquesta matèria, validats per la recerca més actual.

L’estudi sobretot analitza la importància preventiva de l’exercici físic, l’abandonament del tabac i el valor de diferents grups d’aliments, així com nous paradigmes, com el de la medicina personalitzada aplicada a la nutrició, entre d’altres.

Un dels autors, el doctor Emilio Ros, ha indicat que tant el formatge com els ous, que són aliments que tradicionalment s’han "demonitzat", contenen nutrients beneficiosos, i segons les evidències actuals, el seu consum no s’associa a malalties cardiovasculars, sinó al contrari, ja que poden reduir el risc de tenir-les, particularment el d’ictus.

La fruita seca, els llegums –que sempre són "els grans oblidats" –, l’oli d’oliva verge o els cereals integrals són també bàsics en una dieta que vulgui allunyar malalties com les cardiovasculars o la diabetis.

El document, elaborat per quinze investigadors durant dos anys, inclou una taula de freqüència sobre el consum d’aliments.

Oli d’oliva.

DIÀRIAMENT:

– Oli d’oliva, preferiblement verge.

– Ous

– Peix blau o blanc (almenys dues vegades per setmana)

– Carns d’au i conill (alternar-les amb el peix, consumint una d’aquestes opcions al dia).

– Lactis: llet i iogurt semidesnatats (sense sucre) o formatges frescos.

– Llegums i cereals integrals.

– Fruita seca crua.

– Xocolata negra, amb un percentatge de cacau igual o superior al 70%.

– Cafè (fins a cinc diaris, sense sucre) i te (sense limitació).

– Fruites i verdures: quatre o cinc racions.

TRES VEGADES PER SETMANA MÀXIM

Patates, recomanades tres vegades a la setmana.

– Margarina.

– Ous en el cas dels pacients amb diabetis.

– Marisc.

– Carns vermelles o magres.

– Llet i iogurt sencers (sense sucre) i formatges curats.

– Arròs i pasta.

– Fruita seca torrada.

– Xocolata amb una proporció de cacau inferior al 70%.

– Aliments rics en fècules, com patates.

DESACONSELLAT O OCASIONAL:

Fuet. Se’n recomana un consum ocasional.

– Fregir amb olis de llavors.

– Peix en salaó, fumats, carns processades i embotits.

– Mantega, nata. – Formatges curats en pacients hipertensos.

– Cereals de farina refinada.

– Fruita seca salada.

– Xocolata amb llet i blanca.

– Sucs de fruita comercials i patates fregides comercials.

Temes: Alimentació