EMPRENEDORES

Quatre joves de Barcelona guanyen un premi internacional amb una 'app' de mobilitat

Take This Way permetria comprar i compartir viatges de metro, autobús, tramvia i ferrocarrils

zentauroepp46060649 barcelona  barcelon s  28 11 2018  sociedad   reportaje de c181129174432

zentauroepp46060649 barcelona barcelon s 28 11 2018 sociedad reportaje de c181129174432 / DANNY CAMINAL

4
Es llegeix en minuts
Luis Benavides
Luis Benavides

Periodista

ver +

“La xarxa de transport públic de Barcelona està molt bé, és molt completa, però la forma d’accés no és gaire àgil. Per comprar el bitllet has de baixar al metro o anar a l’estanc. Això no és ‘smart’”. Quatre exalumnes de l’institut Salesians de Sarrià tenen clar el diagnòstic. També la solució: una aplicació mòbil que permeti comprar bitllets de metro, autobús, tramvia i ferrocarrils i compartir viatges. 

La seva idea té nom, Take This Way (agafa aquest camí, en català) i ha guanyat recentment un premi internacional a Dublin, el Youth Start Entrepreneurship Award. Les creadores són Carolina Del CorralSara GiménezMiriam Lidueña i Miriam San José. Les quatre tenen 18 anys i estudien a diferents universitats de la capital catalana; fa dos anys que juntes desenvolupen aquesta ‘app’ gratuïta que permetria validar els viatges amb el mòbil gràcies a les tecnologies Contactless NFC (Near Field Communication). Això evitaria, entre altres coses, que els viatgers s’amunteguin al costat dels torns perquè un dels usuaris no troba la targeta a la bossa o cartera. “Ara tothom porta el mòbil a mà”, asseguren.

La seva professora d’economia, Montse Llorens, va tutoritzar els primers passos d’aquesta aplicació com a treball d’investigació de batxillerat quan les quatre tenien 16 anys; i quan el projecte agafava forma les va animar a presentar-lo al Repte Emprèn de EduCaixa, que també ofereix acompanyament: el programa Joves Emprenedors.  “Com a tutora, destacaria el bon treball d’investigació fet prèviament i la seva capacitat per acceptar les crítiques, que les ha permès anar millorant el seu projecte inicial”, afirma Llorens.

El punt de partida va ser una necessitat, una problemàtica concreta. “Vam confeccionar una graella amb problemes quotidians dividits en escola, casa... I van sortir moltes idees, però millorar el transport públic de la ciutat, que és una cosa que utilitzem cada dia, ens va semblar un camp molt interessant”, recorda Del Corral, ara estudiant de primer curs d’Enginyeria de Sistemes Audiovisuals i Informàtica.

Una T-Mobilitat 2.0

San José, estudiant de Ciències Biomèdiques, va investigar com funcionava la compra de bitllets en altres ciutats via internet. “Vam descobrir que a Madrid i València, per exemple, ja utilitzen tecnologia Contactless ; i també vam descobrir que a Barcelona hi havia un projecte similar, la T-Mobilitat, que ja hauria d’haver-se implementat,” explica la jove.

Lluny de desanimar-se al descobrir que l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ja tenia al cap una cosa semblant a sobre de la taula, basada també en la tecnologia Contactless, van estudiar com podien diferenciar el seu projecte i aportar una cosa nova. “Vam pensar en la possibilitat de compartir bitllets entre usuaris com un avantatge competitiu”, recorda Lidueña, estudiant de doble grau de Turisme i direcció Hotelera, encarregada de l’apartat econòmic del projecte.

Dues de les pantalles de l’‘app’ Take This Way: la del perfil de l’usuari i la del menú

Els usuaris de transport públic poden ara compartir un títol que no sigui unipersonal, però si no fan el mateix trajecte poden tenir algun problema. “A tots ens ha passat alguna vegada que et quedes sense bitllet i un amic valida el teu viatge amb la seva targeta. Si vas en bus o tramvia i el teu amic baixa abans, el revisor pot multar-te. I del tren potser no pots sortir perquè algunes parades et demanen que passis la targeta. Això ja no passarà amb la nostra aplicació”, afegeix Giménez, estudiant de Física. “Cada usuari té un perfil amb un número o identificador –continua–; només has de buscar-lo a l’‘app’ i enviar-li un bitllet, que conservarà al seu mòbil”.

Aquesta funció soluciona un problema “que viuen el 29% d’usuaris de transport”, asseguren les creadores de Take This Way. I és que, quan l’‘app’ encara estava en un estat embrionari, van fer una enquesta virtual entre 125 companys de classe per conèixer les necessitats reals i inquietuds dels usuaris de transport públic.

Sostenibilitat

Els avantatges respecte al bitllet tradicional, de paper amb banda magnètica, són nombrosos, asseguren. Segons l’estudi realitzat per l’ATM, l’actual sistema comporta alts costos de manteniment –la tecnologia magnètica inclou equipament electromagnètic i la necessitat d’ajustaments– i està desprotegit de falsificacions i còpies fraudulentes. A més, l’actual sistema ofereix molt poca informació sobre el comportament i necessitats dels viatgers i els costos de manteniment, entre altres problemàtiques actuals.

Les quatre creadores de Take This Way creuen haver guanyat el premi internacional per la sostenibilitat del seu projecte, tant socialment com mediambientalment. Amb l’aplicació persegueixen l’estalvi de molt paper, però també modernitzar el transport públic i promocionar-ne l’ús. I com han incorporat informació sobre els serveis de cada estació –ascensors i lavabos–, també creuen que serà molt útil per a les persones amb problemes de mobilitat.    

Mig any a la incubadora

De tots els projectes presentats al premi organitzat per EduCaixa, uns 1.500 de repartits per tot Espanya, Take This Way va quedar entre els 35 finalistes. D’aquests, una dotzena van passar a l’anomenada incubadora, un recurs totalment ‘online’ que permet validar una idea de negoci i llançar-la al mercat.

Notícies relacionades

Núria Vives, responsable del programa Joves Emprenedors de EduCaixa, posa l’accent en el procés i el seu vessant educatiu. “El programa persegueix que treballin en equip per resoldre una problemàtica, i en el procés treballen diferents competències com la iniciativa, la comunicació... Al final, no és tan important el què com el com”, resumeix Vives. “El seu projecte abordava una problemàtica del seu entorn més proper –continua–  amb una solució que ajuda a millorar el servei per a tothom”.

Després de sis mesos a l’incubadora, ara la pilota és a la teulada de les quatre joves i, sobretot, de l’ens encarregat de coordinar i planificar el transport públic a la regió metropolitana. La seva ‘app’ només té un client potencial. Possiblement, aquest sigui l’únic ‘hàndicap’ d’un treball de matrícula premiat internacionalment.