CONFLICTE

Els premis Jaume I ratllen la paraula 'flamenc' i obren una nova polèmica sobre els símbols

Polèmica a les xarxes per la campanya de publicitat de l'agència de Risto Mejide que apunta a tòpics espanyols que haurien de ser substituïts per nous referents científics

La Fundació Premis Jaume I demana disculpes tot i que creu que la majoria "ha entès" que no es jutja el valor dels toros o les tapes

zentauroepp45894827 jaume181114200956

zentauroepp45894827 jaume181114200956 / Miguel Lorenzo

2
Es llegeix en minuts
Nacho Herrero

Encara en plena ressaca pel gag de Dani Mateo amb la bandera d’Espanya, una nova polèmica per l’ús dels símbols ha esclatat a València per una campanya de la Fundació Premis Rei Jaume I, uns guardons científics i d’emprenedoria que es van entregar la setmana passada, que ratlla paraules com ‘flamenc’, ‘toros’ o ‘paella’ per demanar que Espanya sigui reconeguda pels seus avenços en altres camps.

“Tant de bo la migdiada, els toros i la festa donin pas a la genòmica nutricional, la lluita contra el canvi climàtic o els nous materials protètics com a tòpics espanyols”, apunta a la seva web Aftershare, l’agència de publicitat de Risto Mejide i Marc Rios, que és la responsable de la campanya.

La seva idea era “posar punt final als tòpics sobre el nostre país en favor de nous conceptes” i apuntaven que els Jaume I, dotats amb 100.000 euros en cada categoria, “ens recorden que som molt més que flamenc, paella i platja”.

El cantaor de Huelva Arcángel ha sigut un dels que ha encès el debat perquè va tuitejar una foto d’un cartell amb la paraula ‘flamenc’ ratllada en una marquesina de l’EMT i va atribuir erròniament a l’Ajuntament de la capital una campanya que va considerar una “vergonya” i va demanar-ne la retirada. Després de ser advertit del seu error va demanar disculpes per la mala atribució però va mantenir la seva petició perquè era un suport públic.

El diputat de Ciutadans Toni Cantó va agitar la polèmica atribuint la campanya “al tripartit valencià” i assegurant que no “li agrada el flamenc” i és “més de sardana”. També grups municipals com València en Comú o Compromís, els dos, membres del tripartit que governa la ciutat, es van mostrat crítics amb la campanya. 

Compromís tampoc hi està d’acord

“Contraposar cultura popular a ciència és un error en què la Fundació Premis Jaume I no hauria d’haver caigut”, va assegurar Pere Fuset, regidor de Compromís, que va dir que entenia que la idea era “simular un canvi en els actuals tòpics pel recolzament a la ciència”.

“Sembla que paella i flamenc són els nostres tòpics negatius i els ratllem per donar suport a la ciència”, apuntaven des del grup al qual pertany Podem, i que, tot i que també donava per fet que no era la intenció, demanaven la retirada de la campanya.

La fundació és una institució privada creada el 1996 per la Generalitat i la Fundació Valenciana d’Estudis Avançats, creada, al seu torn, pel científic Santiago Grisolía i per importants empresaris per recolzar la ciència. El rei Felip VI n’és el president d’honor i la setmana passada va presidir l’entrega dels guardons.

Javier Quesada, president executiu dels premis, va assegurar que creuen que “la majoria de persones” ha entès que la campanya vol “destacar l’aspiració que a Espanya, a més d’identificar-la pels seus costums, el seu art o la seva gastronomia, se la reconegui també pel nivell d’excel·lència de la ciència, la tecnologia i l’empresa”.

Notícies relacionades

Quesada va negar que s’hagi “pretès jutjar el valor” de la paella, el flamenc, la migdiada o les tapes, sinó la seva consideració com a tòpics, que pot distorsionar la imatge representativa del país”, tot i que va demanar perdó si algú s’ha sentit ofès.

 

Temes:

Flamenc