UNA EMPRESA DE REFERÈNCIA EN LA FORMACIÓ DUAL

Meritxell Castells, alumna de Seat: «Ara els meus amics m'envegen: cobro i tinc cotxe»

Una alumna brillant de l'Escola d'Aprenents de Seat valora un sistema que combina els estudis amb les pràctiques remunerades

El centre oferirà a partir d'aquest curs tres cicles de grau superior per adaptar-se a la indústria 4.0

zentauroepp43965930 dual seat180911182753

zentauroepp43965930 dual seat180911182753 / RICARD FADRIQUE

3
Es llegeix en minuts
Imma Fernández

De nena jugava amb la Barbie, com tantes altres nenes. Va ser a 4t d’ESO, al fer un projecte sobre un robot, quan Meritxell Castells, de 19 anys, avui alumna avantatjada de l’Escola d’Aprenents de Seat, va descobrir que aquell era el seu món: “Vaig saber que volia treballar amb robots, amb autòmats”. Desitjava contacte directe amb les màquines i la programació, no teoria i pupitre. “Els meus professors em van dir que al batxillerat no es feia res pràctic i llavors, després de conèixer l’experiència de diversos aprenents, em vaig presentar a les proves de Seat i les vaig superar”.

Confessa que es va inscriure a aquest centre de referència de la formació dual sense dir-ho als seus pares. Estaven obstinats que la seva filla cursés batxillerat, com marca la norma social no escrita, desafortunada en alguns casos. “Tenien la vella idea que a la fàbrica et taques les mans i són tasques brutes i masculines, de força”. Falsos prejudicis. “Es necessita més traça que força, i tot està net i ordenat, tot i que a mi m’agrada embrutar-me, pujar dalt dels robots a la fàbrica... Fins i tot em fan bronca per no utilitzar draps”, revela.

Quan els seus pares van visitar l’escola, ubicada a la Zona Franca, se’ls va esborrar la decepció. “Ara n’estan molt contents”. I molt orgullosos que aquest juliol es convertís en la primera dona a guanyar un premi (en mecatrònica amb el seu company Joel Gómez) al CATskills, el campionat de formació professional de Catalunya. Disputarà la final nacional a Madrid i si guanya, l’europea.

La brillant alumna es congratula d’haver fet diana amb l’elecció de l’escola de Seat. “Fem pràctiques des del primer dia, la formació és gratuïta i a sobre cobrem”.  Ja s’està pagant un cotxe. “Ara els meus amics m’envegen”. No tot és perfecte, és clar, però gairebé. “No tinc tantes vacances, però, com em diuen, tampoc és tan important si cobres”. El sou oscil·la des dels 350 el primer any fins a 670 el tercer i últim. 

Hi ha un altre però: “Estaria bé que hi hagués més noies, ara soc l’única de la meva classe. Aquest és un futur per a tothom”, exposa la jove, que prosseguirà els estudis amb un cicle superior en Mecatrònica i apunta a una enginyeria.

Laura Carnicero, gerent de formació a Seat i directora de l’Escola d’Aprenents, s’uneix a la petició. Cal trencar els motllos del patriarcat: només un 11% dels alumnes són dones. “Existeix un gran desconeixement, si veiessin com és per dins la fàbrica...”. Tot i així, el 22% dels treballadors de Seat són dones, un percentatge “molt per sobre de la resta del sector”.

Carnicero anota una dada incentivadora: l’11% dels directius de Seat van sortir de les aules de l’escola. I millor encara: tots els alumnes que finalitzen els cicles formatius (el 75%) entren a la plantilla. Això sí, cal clavar els colzes. No es pot repetir.

Inversió en els aprenents

El 2017 la firma automobilística va invertir 17 milions en formació. “Cada aprenent suposa a l’empresa uns 30.000 euros els tres anys”, detalla Carnicero, que lamenta que Espanya, a diferència d’Alemanya, no valori la formació dual. “És bàsic alinear les necessitats de la societat amb els estudis. A Espanya hi ha molta gent universitària, que després no troba feinal, i poca amb formació dual, al contrari que els alemanys”.

Grau superior

Notícies relacionades

Seat va obrir la seva escola el 1957, com a planter per formar els tècnics i els operaris que després entrarien a ‘jugar’ a les seves instal·lacions productives. El 2012 va incorporar el sistema alemany de formació professional dual (amb doble titulació espanyola i alemanya) i a partir d’aquest curs 2018-2019, en un intent d’adaptar-se a l’automoció del futur, passarà a impartir tres cicles de grau superior (abans eren de grau mitjà), d’unes 5.000 hores cada un, gairebé el doble de la mitjana oficial (2.600). Hi ha 60 places i els alumnes han de tenir almenys 18 anys i comptar amb un altre cicle de formació professional o batxillerat. Les titulacions són: tècnic superior en Automatització i Robòtica Industrial, Programació de la Producció en Fabricació Mecànica o Mecatrònica Industrial.

La idea, apunta Carnicero, és impulsar una indústria 4.0 que evolucioni cap a la robòtica, digitalització, ‘data analitics’ i realitat virtual.  “La gran sort és que com que som escola i empresa podem adaptar els continguts formatius a les necessitats productives”, emfatitza la directiva.