SUPERNOVA

El naixement d'una estrella per una explosió

rjulve24625016 this handout artist s illustration released by the european 180912125943

Un grup d’astrònoms han presenciat el naixement d’una nova estrella per explosió estel·lar. A diferència de la majoria, que s’esvaeixen, la supernova SN 2012au continua brillant gràcies a un nou púlsar.

Les explosions d’estrelles, conegudes com a supernoves, poden ser tan brillants que eclipsen les seves galàxies amfitriones. Triguen mesos o anys a esvair-se i, de vegades, les restes gasoses de l’explosió xoquen amb el gas ric en hidrogen i tornen a brillar temporalment, però ¿podrien mantenir-se lluminosos sense cap interferència externa?

Això és el que Dan Milisavljevic, professor assistent de física i astronomia a la Universitat de Purdue, creu que va veure sis anys després de l’explosió de l’SN 2012au. "No hem vist una explosió d’aquest tipus, en una escala de temps tan tardana, mantenir-se visible llevat que hi hagi algun tipus d’interacció amb el gas d’hidrogen deixat per l’estrella abans de l’explosió", va dir. "Però no hi ha pic espectral d’hidrogen en les dades, alguna cosa més estava donant energia a això".

Nebulosa de vent púlsar

A mesura que les estrelles grans exploten, el seu interior col·lapsa fins a un punt en què totes les seves partícules es converteixen en neutrons. Si l’estrella de neutrons resultant té un camp magnètic i gira prou ràpid, es pot convertir en una nebulosa de vent púlsar.

És molt probable que això passi amb l’SN 2012au, segons les troballes publicades a 'Astrophysical Journal Letters'.

"Sabem que les explosions de supernova produeixen aquest tipus d’estrelles de neutrons que giren ràpidament, però mai hem vist evidència directa d’això en aquest marc de temps únic", va dir Milisavljevic. "Aquest és un moment clau quan la nebulosa del vent púlsar és prou brillant per actuar com una bombeta que il·lumina l’ejecció externa de l’explosió".

L’SN 2012au ja era conegut per ser extraordinari i estrany en molts aspectes. Tot i que l’explosió no era prou brillant per anomenar-la supernova "superlluminosa", era extremadament energètica i duradora, i atenuada en una corba de llum similarment lenta.

Milisavljevic prediu que si els investigadors continuen monitorant els llocs de supernoves extremadament brillants, podrien veure transformacions similars.

"Si realment hi ha una nebulosa de vent púlsar o magnetar al centre de l’estrella explotada, podria empènyer des de dins cap enfora i fins i tot accelerar el gas", va dir. "Si tornem a alguns d’aquests esdeveniments uns anys més tard i prenem mesures curoses, podríem observar que el gas ric en oxigen s’allunya de l’explosió encara més ràpid".

Forats negres

Les supernoves superlluminoses són un tema candent en l’astronomia transitòria. Són fonts potencials d’ones gravitacionals i forats negres, i els astrònoms creuen que podrien estar relacionats amb altres tipus d’explosions, com esclats de rajos gamma i ràfegues de ràdio ràpides. Els investigadors volen comprendre la física fonamental darrere d’ells, però són difícils d’observar perquè són relativament rars i succeeixen molt lluny de la Terra.