el nou curs
El cansament o canvis d'humor poden delatar l'estrès postvacacional en els nens
Els psicòlegs aconsellen que s'emfatitzin els aspectes positius per facilitar el procés adaptatiu
«És normal que a les criatures els costi tornar a una rutina exigent després de mesos a un ritme més relaxat», argumenten els experts

zentauroepp44895757 murcia180905183601 /
Conegut és que per a molts treballadors la tornada a la feina és un malson que es repeteix com un dia de la marmota any rere any, l’anomenat trastorn postvacances, però també els més petits, en la tornada a les aules, poden veure’s abocats a patir la mateixa simptomatologia. “Cansament, canvis d’humor o, en casos més puntuals, problemes estomacals” són els signes més habituals que delaten el quadro en els nens, expliquen els psicòlegs Mireia Cabero i Antoni Badia, els dos professors d’Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC.
Es tracta, tant en alumnes com en adults, d’un procés natural d’adaptació a un canvi que provoca tant símptomes físics com psicològics, apunta Cabero. “Cal tornar a agafar el ritme, com passa amb el ‘jet lag’”, compara l’experta. “És normal que si els petits han estat tres mesos amb un ritme més relaxat, al seu aire, sense pressions, dormint i menjant a l’hora que volien, la tornada a una rutina molt més exigent, en què tenen uns horaris i han de passar cinc hores asseguts en una cadira, els costi”.El cos necessita un temps d’adaptació. Després hi ha el factor individual: hi ha nens molt més sensibles als canvis que d’altres.
En el pla psicològic, entre les variables per arribar més o menys motivats a les aules figuren el grau de passar-s’ho bé a l’escola i la integració en el sistema educatiu. “Si és l’últim de la classe, poques ganes tindrà de tornar”.
Adaptar-se als canvis
Els experts aconsellen introduir alguns hàbits els dies abans de la ‘rentrée’ per absorbir amb més naturalitat els canvis. La clau es troba en emfatitzar tots els aspectes positius que té l’inici del curs: retrobament amb els amics, professors, nous reptes... “Els pares han de recordar les coses que més els agraden, sigui el futbol, veure algun amic o alguna rutina agradable; despertar les emocions positives”,detalla Cabero, que adverteix que si es detecta un rebuig exagerat i prolongat, de més de dues setmanes, cal indagar el perquè. “En els casos que arriben a consulta sempre hi ha darrere altres coses que limiten la capacitat de tornar a la vida escolar”.
Les dificultats per reprendre la rutina de classe s’expressen de forma oposada en els alumnes d’educació Infantil i en els d’ESO, informen Cabero i Badia. Mentre que els més petits ho manifesten amb plors i queixes, els adolescents opten majoritàriament pel silenci o reaccions irades o de desgana. Les raons per a aquest malestar són infinites. “Pot passar –diu Cabero– que un adolescent se senti malament perquè ha deixat un amor al poble.
Per a la psicòloga Alicia Meseguer, membre de Top Doctors, és important no alertar. Parlar de síndrome al referir-se a una situació que es dona de forma generalitzada a l’acabar cada període de vacances és “una arma de doble tall”. “Tècnicament, no existeix un trastorn mental que es pugui denominar així, i se sumaria a la ja llarga llista actual de casos d’excessiva patologització de diferents situacions de malestar lògic i habitual en les nostres vides”, explica.
Notícies relacionadesLa doctora remarca que “qualsevol moment de canvi pot generar estrès i malestar, coses que, ben tolerades i assumides com a normals, no són necessàriament negatives, ja que moltes vegades també es donen en vista de canvis desitjats o beneficiosos a curt o llarg termini”. Les persones som molt paradoxals de vegades, agrega, i pot passar que els fills que pitjor porten la tornada a l’escola siguin els que després més la disfrutin. “Però per a això és fonamental deixar-los que expressin les seves emocions”.
La funció com a pares, adverteix Meseguer, no és ensenyar-los que no pateixin, sinó ajudar-los perquè aconsegueixin els seus objectius, malgrat –o gràcies a– l’esforç que han de dedicar-hi i al malestar que s’han d’acostumar a tolerar”.
Cinc hàbits per facilitar la ‘réentrée’
<span style="font-size: 1.6rem; line-height: 2.6rem;">Mireia Cabero i Antoni Badia citen cinc hàbits que és convenient recuperar els dies previs a la rutina escolar per evitar un excessiu impacte psicoemocional i físic en els petits:</span>
- "Posa’t faldilla i et posaré un 7"
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema
- El conflicte del Pròxim Orient Jueus iranians entre aiatol·làs
- Guerra a l’est d’Europa Zelenski diu que hi ha 700.000 russos lluitant al front ucraïnès
- Cimera OTAN Bèlgica es planteja apujar impostos per dedicar un 5% a Defensa
- El conflicte del Pròxim Orient L’Iran apel·la a la diplomàcia i Israel mata dos caps
- El conflicte del Pròxim Orient Els iranians fugen amb por de la guerra