ESTUDI EUROPEU

La bicicleta, el mitjà de transport urbà més sa

La bicicleta s'associa a una millor salut mental i a una menor sensació de solitud

Hi han participat ciutadans de Barcelona, Anvers, Londres, Örebro, Roma, Viena i Zuric

zentauroepp40072814 barcelona 12 09 2017 vuelta al cole primer dia de clase una 180813111735

zentauroepp40072814 barcelona 12 09 2017 vuelta al cole primer dia de clase una 180813111735 / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

La bicicleta és el mitjà de transport urbà que s’associa amb una millor salut general autopercebuda, millor salut mental i una menor sensació de solitud, segons una investigació realitzada a set ciutats i liderada perl’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) en el marc del Projecte europeu Pasta.

L’estudi, publicat a 'Environment International', ha analitzat qüestionaris de més de 8.800 personesd’Anvers (França), Barcelona, Londres (Regne Unit), Örebro (Suècia), Roma (Itàlia), Viena (Àustria) i Zuric (Suïssa) sobre el mitjà de transport que utilitzen, la freqüència i l’autopercepció de la salut.

La bicicleta va ser el transport amb millors resultats en totes les anàlisis: es va associar amb una millor salut general autopercebuda, millor salut mental, més vitalitat i menys estrès autopercebut i sensació de solitud, i en segon lloc se situa el desplaçament a peu, que es va associar amb una bona salut general autopercebuda, més vitalitat i més contacte amb familiars i/o amics.

L’estudi ha permès fer "més visible l’efecte positiu dels desplaçaments a peu, la qual cosa en estudis previs no era concloent", ha assenyalat la primera autora de l’estudi, la investigadora de l’ISGlobal –centre impulsat per la Fundació Bancària La Caixa– Ione Ávila Palencia.

Els investigadors van analitzar els efectes –per separat i combinats– del’automòbil, la motocicleta, el transport públic, la bicicleta elèctrica, la bicicleta i el desplaçament a peu, i després d’un test inicial, un total de 3.500 participants van realitzar un qüestionari final.

Les preguntes sobre salut mental es van enfocar a conèixer les seves quatre dimensions més grans(ansietat, depressió, pèrdua de control emocional i benestar psicològic), vitalitat (nivell d’energia i fatiga) i percepció d’estrès, i també es va preguntar sobre relacions socials, com la sensació de solitud i el contacte amb familiars i/o amics.

Dubtes amb el transport amb cotxe

Els resultats dels altres mitjans de transport analitzats no van ser del tot concloents: "L’ús del cotxe i del transport públic es van associar amb una mala salut general autopercebuda en l’anàlisi dels modes per separat, però aquest efecte va desaparèixer al fer l’anàlisi combinada", segons Ávila.

El cotxe també es va associar amb menys sensació de solitud en totes les anàlisis, la qual cosa "és molt probable que sigui a causa que la població d’estudi té un ús molt poc freqüent del cotxe i probablement la major part de viatges fets amb aquest mode de transport siguin amb objectius socials, per exemple, visitar un familiar o amic", ha considerat l’autora.

Notícies relacionades

Ávila ha destacat que es tracta del "primer treball que relaciona l’ús de múltiples mitjans de transport urbà amb efectes per a la salut, com la salut mental o contactes socials", la qual cosa permet una anàlisi més realista perquè les persones en ciutats tendeixen a utilitzar més d’un transport.

"La similitud de les conclusions a totes les ciutats estudiades suggereix que el transport actiu, especialment l’ús de la bicicleta, hauria de fomentar-se per millorar la salut de la població i les interaccions socials", ha afegit, i ha indicat que els usuaris de bicicleta continuen sent baixos a les ciutats europees, a excepció de països com Holanda i Dinamarca, per la qual cosa existeix un ampli marge per augmentar el seu ús.