MÉS INTEGRACIÓ

Facebook permetrà a les botigues contactar-te per WhatsApp

La companyia admetrà missatges comercials però sobretot comunicacions de transaccions i vendes d'empreses amb pàgina a Facebook

undefined38480405 file photo  an illustration photo shows a man holding a smar171220105719

undefined38480405 file photo an illustration photo shows a man holding a smar171220105719 / DADO RUVIC

2
Es llegeix en minuts
Carmen Jané

WhatsApp es convertirà també en canal per a les comunicacions comercials. Més enllà dels actuals missatges massius d'un venedor als seus contactes en l'app, l'empresa de missatgeria instantània prepara una actualització que permetrà a empreses i comerços contactar amb els seus clients per missatgeria i enviar-los tota classe de productes i "missatges publicitaris / anuncis". Així ho apunta els termes de servei de la nova versió que prepara i que ha anticipat la web WA Beta Info.

Les noves funcions formen part de l'estratègia de Facebook de convertir-se en el nou mercat mundial i fer-li la competència -molt a la llarga- a Amazon i a la cada vegada més minvada eBay, o a la creixent Wallapop, que opera als Estats Units com a Letgo. Ara a Facebook ja hi ha una funció anomenada Marketplace en què es poden vendre productes. 

Però la companyia -o més aviat grup empresarial, perquè l'empresa de Mark Zuckerberg ja té Facebook, Instagram i Whatsapp- va més enllà i ara vol comunicar totes les seves plataformes i que l'usuari pugui passar d'una a l'altra sense que en el fons es mogui del mateix lloc. Les condicions d'ús ja s'encarreguen de recordar-li a l'usuari que WhatsApp funciona sobre la infraestructura del grup Facebook.

L'estratègia, ja apuntada quan Facebook va anunciar la compra de WhatsApp el 2014, va topar amb les objeccions de la Comissió Europea i els seus estats membres, la política de protecció de dades personals i lleis antimonopoli de les quals són molt més estrictes que la visió que Zuckerberg té d'elles. La diferència de criteri diferència de criteris'ha traduït en una multa de 110 milions d'euros que ha sigut recorreguda. Una minúcia comparada amb els 22.000 milions de dòlars que va costar WhatsApp i que d'alguna manera s'han de rendibilitzar.

Separar les dades

En les noves condicions, la companyia deixa clar que "Res del que comparteixis a WhatsApp, incloent-hi el teu número de telèfon, serà mostrat a Facebook o en qualsevol dels productes de Facebook, excepte si tries que es mostri". No obstant, l'usuari sí que podrà compartir des de Facebook o Instagram posts a WhatsApp de forma directa, i no amb copiar i enganxar com fins ara.

El que ara proposa Facebook és que des de la xarxa social les empreses es puguin dirigir als seus clients utilitzant WhatsApp i així gestionar ordres de compra, transaccions, cites, enviaments, entregues, actualitzacions de productes i missatges comercials. No parla de posar anuncis sinó de "comunicar-se amb els seus clients" i "continguts patrocinats / anuncis". La companyia ja s'ha encarregat de separar pàgines personals d'empresarials, fins i tot amb tancaments forçosos, per separar les dues línies de negoci. 

Notícies relacionades

Una altra opció que proposa és la de "descobrir negocis", se suposa que mitjançant sistemes de recomanacions a Facebook. WhatsApp ha llançat ja per a Android una app anomenada WhatsApp Business que està enfocada especialment a comunicacions de grans empreses, a les quals es planteja cobrar a curt termini. En el cas d'aquesta app, l'usuari se l'ha d'haver descarregat i, per tant, acceptat aquest tipus de relació. El que ara es proposa és que les petites empreses puguin arribar als seus clients a través del WhatsApp diguem popular, el que a Espanya fan servir el 93% dels internautes.

WhatsApp, a més, està experimentant amb un sistema de pagaments mòbils, de moment només a l'Índia, que obre noves vies de negoci i noves funcions per a tot l'anterior.