ESCÀNDOL A ALEMANYA

La indústria automobilística alemanya, sota sospita d'experimentar amb humans

Potències del motor com Volkswagen, BMW i Daimler haurien fet inhalar gasos emesos per motors dièsel a micos i a éssers humans

fcasals31299479 ppl23 fr ncfort del oder  alemania  01 10 2015   u160124175022

fcasals31299479 ppl23 fr ncfort del oder alemania 01 10 2015 u160124175022 / PATRICK PLEUL

2
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La indústria automòbilística alemanya segueix a l'ull de l'huracà. Després que es destapessin sonats casos de frau mediambiental per part de poderoses empreses com Volkswagen o Daimler, el motor germànic haurà de lidiar ara amb un nou escàndol. Segons ha avançat l'Stuttgarter Zeitung, el sector està sota la sospita d'haver finançat experiments amb humans i micos als quals se'ls va fer inhalar gasos emesos per motors dièsel amb el propòsit de determinar els efectes que tenen sobre el sistema respiratori i sobre la circulació sanguínia.

La revelació arriba pocs dies després que el New York Times destapés l'ús de primats en experiments portats a terme al laboratori Lovelace Biomedical d'Alburqueque (EUA) i apunta que entre l'any 2012 i el 2015 es van fer proves d'inhalació de diòxid de nitrogen (NO2) amb 25 “humans saludables”.

Així figura als llibres de l'Associació Europea d'Estudis sobre la Salut i el Medi Ambient en el Transport (EUGT, per les seves sigles en alemany), un grup de pressió fundat el 2007 per VolkswagenBMW i Daimler, pesos pesants de l'automòbil, i la també alemanya Bosch, fabricant de components indispensables dels vehicles. El propòsit dels experiments era mostrar que amb els progressos tècnics les emissions de motors dièsel no tenien més implicacions sobre la salut dels ciutadans.

La classe política no ha trigat a sortir a la palestra a denunciar els fets. "Aquests experiments no tenen cap justificació ètica ni científica i obliga a formular preguntes crítiques a tots els responsables", ha assegurat el portaveu del Govern, Steffen Seibert. Des del Ministeri de Transport també s'han demanat explicacions a les poderosesSteffen Seibert companyies automobilístiques del país, la fi de tota mena d'experiments i se'ls ha demanat que treballin per rebaixar les emissions contaminants dels seus vehicles, claus en la bonança econòmica d'Alemanya.

Daimler se'n desmarca

El rotatiu de Munic Süddeutsche Zeitung, un dels grans diaris del país, ha considerat aquesta revelació com “un altre pas més del monstruós escàndol del Dieselgate”. Malgrat que al juliol va ser destapada la seva participació en la manipulació de més d'un milió de vehicles que emetien més gasos contaminants dels permesos per la legislació europea, Daimler assegura que ara no té res a veure amb el nou escàndol.

La companyia de Stuttgart ha volgut distanciar-se d'aquests experiments assegurant que han posat en marxa una investigació per aclarir el que ha passat i denunciant uns estudis de l'EUGT que, asseguren, “contradiuen els nostres valors i principis ètics”. Entre el 2008 i el 2016 van modificar els seus vehicles per saltar-se la normativa comunitària.

Notícies relacionades

Malgrat que, segons figura als documents, no es pot detectar cap reacció a la inhalació de diòxid de nitrogen, l'exposició continuada a aquest compost químic gasós es vincula directament amb malalties respiratòries, amb les al·lèrgies i fins i tot amb l'increment de la mortalitat.

Així ho apuntava ja l'any passat un estudi de l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT), en què s'assenyalava que la deliberada manipulació dels motors dièsel de fins a 11 milions de vehicles de Volkswagen entre els anys 2008 i 2011 podria arribar a suposar la mort prematura de fins a 1.200 persones només a Europa. Els ciutadans d'Alemanya, França, Polònia i la República Txeca seran els més perjudicats per aquest frau encobert per la directiva. Mentre que els EUA han imposat multes a Volkswagen per valor de fins a 25.000 milions d'euros, a la Unió Europea el gegant de l'automoció ha esquivat sancions més elevades.