SENSE PASSAR DE 220 KM/h

L'AVE que no és AVE arribarà a Castelló dimarts amb 11 anys de retard

La primera data que es va donar per a la inauguració del tram des de València va ser el 2007

Almenys fins al 2022 no està prevista la plataforma d'ample internacional entre les dues ciutats

zentauroepp41640647 valencia 14 12 16  sociedad el ministro de fomento   igo de 180117150745

zentauroepp41640647 valencia 14 12 16 sociedad el ministro de fomento igo de 180117150745 / MIGUEL LORENZO

2
Es llegeix en minuts
Nacho Herrero

Dimarts que ve el primer AVE arribarà a Castelló. Ho farà 11 anys després de la primera data donada pel Govern central per unir les dues ciutats i amb combois que al tram des de València, el que ara s'inaugura, no podran superar els 220 km/h, davant els 350 km/h a què arriben els trens d'alta velocitat en altres trams. Per celebrar-ho, Renfe ha posat aquest dimecres a la venda els primers bitllets a 25 euros des de Madrid.

La infraestructura es va idear el 2001 i va sortir a informació pública un any després, i es va donar el 2007 com a primera data. Després va arribar la crisi, van començar els ajornaments, els canvis i abaratiments en el projecte i fins i tot una aturada de sis anys. Finalment es va reprendre, però com un tercer fil,La inversió es va xifrar fa uns mesos en 173 milions d'euros per als 74 quilòmetres que separen les dues ciutats, i les proves a la via han durat 10 mesos.

Això sí, l'aposta per l'opció barata farà que una mateixa plataforma assumeixi tot el trànsit, tant de mercaderies com de Rodalies i els diversos trens ràpids, cosa que augura uns quants problemes. Serà així almenys fins al 2022, que és l'última data que ha suggerit Foment perquè estigui a punt una segona plataforma d'ample internacional. Pocs mesos abans es va donar la data del 2019, que és ara la prevista per a l'inici de les obres.

L'estalvi de temps des de Madrid, no cap a Barcelona

La posada en marxa d'aquest AVE permetrà reduir el temps del trajecte entre Madrid i Castelló fins a les 2 hores i 25 minuts, però aquest estalvi arribarà en el tram entre Atocha i València. A partir d'aquest dimarts, hi haurà dos AVE i dos Intercity diaris des de la capital d'Espanya a Castelló. Les limitacions del tercer fil faran que els AVE entre les dues ciutats del País Valencià no superin els 220 km/h, la mateixa velocitat a què poden arribar els Euromed que uneixen València i Barcelona.

Notícies relacionades

Perquè es noti una reducció de temps en el trajecte entre aquestes dues últimes ciutats s'haurà d'esperar, almenys, a la segona meitat de l'any, en què hauria d'estar a punt la plataforma d'ample internacional entre Castelló i Vandellòs. Això, segons les previsions de Foment, reduiria el viatge a 3 hores i 10 minuts, i quan aquesta mateixa plataforma s'instal·li entre Vandellòs i Tarragona el trajecte final quedaria en 2 hores i 40 minuts, però això ja serà el 2019 si no hi ha més endarreriments.

També s'haurà de veure en què queden aquestes reduccions de temps, perquè el lobby d'empresaris AVE (Associació Valenciana d'Empresaris) ha denunciat aquesta mateixa setmana que, malgrat la nova plataforma, diverses causes tècniques impediran que els trens de passatgers circulin entre Castelló i Tarragona a 300 km/h.