PRÀCTIQUES PROTEGIDES
L'art dels pizzers, patrimoni cultural immaterial de la humanitat
La Unesco reconeix la pràctica de fer la massa de la pizza en quatre etapes
zentauroepp41214246 a picture shows a pizza cooked at the capodimonte museum hos171207092522 /
L'art dels pizzers de Nàpols (pizzaioli) ha sigut reconegut com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la Unesco, segons ha anunciat aquest dijous el seu Comitè intergovernamental a l'illa sud-coreana de Jeju.
Aquesta pràctica culinària, que consisteix a preparar la massa de la pizza en quatre etapes per fornejar-la després amb foc de llenya donant-li voltes, ha sigut inclosa a la llista de la Unesco d'elements que s'han de conservar pel seu important valor cultural.
Aquesta llista, que inclou altres activitats com les Falles de València, el flamenc o els cants de Los Llanos de Colòmbia i Veneçuela, busca mobilitzar la cooperació i l'assistència internacional perquè les diferents societats mantinguin el seu patrimoni cultural.
En la jornada d'aquest dijous, s'han incorporat un total de dotze elements, procedents del Kazakhstan, Portugal, Alemanya, Grècia, l'Índia, Indonèsia, l'Iran, Irlanda, Itàlia, el Kirguizistan i Malawi, mentre que aquest dimecres ho van fer sis més.
Activitat en retrocés
En l'actualitat, només queden uns 3.000pizzaioli en aquesta ciutat del sud d'Itàlia, per la qual cosa la Unesco proposa realitzar activitats culturals en què els joves puguin observar el treball dels mestres.
Aquesta pràctica es considera un art, ja que es necessita una habilitat particular per fer la massa i després fornejar-la, malgrat l'aparent senzillesa dels seus ingredients, que són l'aigua, la farina i la sal. Hi ha moltes variacions en el seu tractament.
A més dels pizzers napolitans, la Unesco també ha reconegut avui la música de gaita irlandesa, la música d'orgue alemanya i l'artesania de fang d'Estremoz (Portugal).
Notícies relacionadesEl Comitè intergovernamental, format per representants de 24 països firmants de la Convenció de la Unesco per a la salvaguarda del patrimoni cultural immaterial, va decidir incloure a la llista aquests béns per respondre a la "necessitat social" de preservar les arts i els oficis tradicionals que si no desapareixerien. Aquest comitè es reuneix una vegada a l'any per examinar el funcionament d'aquesta convenció, adoptada el 2003, i examinar les candidatures d'inscripció en les seves llistes.
La Unesco té reconeguts com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat les falles del Pirineu, la dieta mediterrània, els castells, el flamenc, el Cant de la Sibil·la i la Patum de Berga, entre altres. I el Priorat-Montsant opten a ser-ho l'any que ve.
- Festivitat local Els Catarres, Álvaro de Luna i Juan Magan, protagonistes dels concerts de les Festes de Maig 2026 de Badalona
- Leo Messi compra la UE Cornellà
- Experiència per a actors Es busquen figurants a Catalunya per a la pel·lícula de 'Els Beatles': aquests són els perfils i les ciutats per participar en el càsting
- Novetat editorial Keko Martínez, l'exfutbolista que va passar de retirar-se amb 24 anys en números vermells a planificar el patrimoni milionari de Joan Garcia i Jorge Martín: "Em vaig quedar buit"
- Successos Surt de la presó el veí en cadira de rodes de Bon Pastor acusat de matar un lladre
