EL FUTUR TECNOLÒGIC

Contractats per un robot

Programes d'intel·ligència artificial seleccionen personal i comproven les seves credencials

Els experts qüestionen si treure tasques monòtones farà més feliços els empleats

zentauroepp39267441 topshot    han the robot  waits on stage before a discussion171110191722

zentauroepp39267441 topshot han the robot waits on stage before a discussion171110191722 / ISAAC LAWRENCE

4
Es llegeix en minuts
Carmen Jané
Carmen Jané

Redactora

Especialista en Periodista especialitzada en tecnologia, continguts digitals i elearning. Escric des de Última Hora.

ver +

Els robots ja no estan només a les cadenes de muntatge. Programes dotats d’intel·ligència artificial, els coneguts com a bots, comencen a assistir els treballadors humans en tasques intel·lectuals considerades fins ara més o menys rutinàries, com ara el filtratge de trucades, la selecció de personal, el control dels empleats, l’assignació de treballs o la redacció de textos. Com a assistents, companys o capatassos. I no són coses que hagin de passar en un futur immediat. Ja passen ara i cada vegada seran més habituals.

Són programes que aprenen de tota la informació que reben i el seu èxit depèn de la precisió amb què s’han escrit (aprenentatge automàtic), però també de la quantitat de dades que processen (deep learning). Com més dades, millor, encara que també pot passar que, com aprenen de tot el que processen, derivin en els anomenats biaixos, comportaments adquirits no desitjats, com el bot de Microsoft que van haver de desactivar perquè es va tornar racista o els dos ordinadors entrenats per Facebook per mantenir converses entre ells que van acabar desenvolupant un llenguatge propi que no entenia ningú més.

El model proposat és el d’un assistent virtual (invisibles, res d’homenets metàl·lics somrients) que faci el que no vulguem fer, com ara triar entre milers de currículums de candidats, respondre una vegada i una altra a les mateixes preguntes, posar subtítols, analitzar converses o escriure notes segons patrons, per exemple. Però també alerten dels riscos. «Tots els llocs de treball tenen una part rutinària que ens pot fer descarregar la ment de moments més intensos. Si es descarrega aquesta part, obligarà l’humà a ser cent per cent creatiu tot el temps, i això pot ser que no ens agradi», expressava aquesta setmana Markus Revang, director d’investigació de la consultora Gartner.

Canvi de llocs de treball

En un esdeveniment a Barcelona que va reunir 6.300 responsables d’informàtica d’empreses i organitzacions de tot Europa, els analistes de la consultora van comentar els possibles efectes de la intel·ligència artificial en els llocs de treball, i com s’aplicarien a automatitzar processos en àrees del sector serveis, des de les vendes fins a la salut, les assegurances, els recursos humans i l’ensenyament.

La predicció és que venen per quedar-se, perquè permeten donar serveis 24 hores, sense descansos, i recollir qualsevol dada per tornar-la a utilitzar després. «Hem vist millors resultats en àrees petites de negoci sobre processos limitats que aplicats a grans projectes», diu Revang. Els seus pronòstics són que encara que de moment l’automatització destrueix llocs de treball (un milió només aquest any), a mitjà termini en pot crear, encara que sempre més qualificats que els destruïts.

Programes a mida

La majoria de solucions d’intel·ligència artificial són productes a mida, però ja comencen a aparèixer mòduls personalitzables en els grans software empresarials, com Salesforce o SAP. Fins i tot Linkedin, la popular xarxa social de negocis, i Google en els seus telèfons estan provant en anglès un sistema intel·ligent per al seu sistema de missatgeria que ofereix respostes automatitzades segons la de l’usuari, que pot triar entre les que li ofereix la màquina o posar la seva.

Els sistemes automatitzats de selecció de personal permeten filtrar candidats entre els formularis d’ofertes rebuts, detectant habilitats clau fins i tot si no estan escrites; comprovar en xarxes socials les seves credencials o habilitats, i fixar entrevistes de forma automàtica. «Un programa d’intel·ligència artificial pot matisar el perfil que busques suggerint coses que no havies previst, com ara habilitats concretes que els candidats no solen incorporar als seus perfils», explica Mario Velando, consultor del grup Zemsania, que han aplicat aquest tipus de processos a la seva selecció interna. També permet, afirma, veure l’evolució de baixes, salaris o progressió en relació amb altres, i aplicar solucions individuals.

Entrevistes guiades

Algunes empreses ja presumeixen d’incorporar aquest classe d’assistents virtuals als seus processos, com Unilever o centres d’investigació punters, que demanen als seus candidats que gravin una petita presentació, guiada o no, en vídeo en una app com Sonru. Un assistent virtual permet agendar les entrevistes i descartar els elements d’informació que poguessin ser discriminatoris, com nom, edat o sexe.

    

Notícies relacionades

Els analistes de Gartner van suggerir en la seva presentació que un sistema intel·ligent podria fins i tot anar suggerint preguntes o afegint informació sobre el candidat a manera de realitat augmentada durant una entrevista per videoconferència. «Es podria fer, tot i que és molt difícil, però sí que pot guiar per on has de preguntar», afegeix Velando.

Tanta presència de tecnologia en treballs fins ara considerats d’intel·ligència humana exigeix una adaptació dels empleats. Els consultors prediuen que es requeriran més treballadors amb capacitat de gestió que executors. La gestió del temps i la productivitat ja les faran les màquines. «Seran empleats amb capacitats augmentades gràcies a la tecnologia», indiquen els analistes de Gartner.

¿Abusaran els robots dels humans?