EDUCACIÓ A LES NOVES TECNOLOGIES
¿Què han de saber els pares sobre les xarxes socials?
Guia sobre plataformes, llenguatges, usos i costums adolescents

zentauroepp38551192 file photo a man poses with a magnifier in front of a faceb170602212457 /
Internet i les pantalles són avui mateix part de la vida de qualsevol persona i més d’un adolescent, i com a tals poden ser part de les converses familiars i una oportunitat per aprendre dels fills. Pensi que només els menors de 10 anys pensen que els seus pares saben molt del que fan a internet. Quan arriben als 15, només s’ho pensa el 19%.
Els nous ídols són no només músics i futbolistes sinó també youtubers (protagonistes de Youtube), musers (usuaris de Musical.ly) i influencers a Instagram. I el canal de relació amb tots ells són les xarxes socials, i no una sinó diverses.
El nou espai també té el seu propi llenguatge. Emoticones i etiquetes (els universals hashtags) creen un codi propi que pot identificar els que pertanyen a un grup, des dels believers (fans de JustinBieber) fins a les «criaturetes del senyor» (fans del Rubius), indicar conductes de risc com #ana i #mia (anorèxia i bulímia), #inspiration (models a seguir), que t’apuntes a un repte (els #challenges diversos) o etiqueta un tipus de contingut (#nude, #selfie...). L’argot adolescent copia termes de l’anglès com #follower (seguidor), #trol i trolejar (ser o fer el gamberro impertinent), #bff o #maps (més bons amics), #omg («Oh MyGod», per expressar sorpresa o disgust), #lol (per expressar sorpresa), #cute (mono), #wtf (què m’estàs explicant)...
Les fotos i els vídeos es pengen per buscar l’aplaudiment social. En llenguatge de les xarxes, «per generar Likes» (M’agrada) i inclouen una bona dosi de «postureig» (adoptar un posat, aparentar). Avui gairebé cap adolescent posa per a una foto sense col·locar els dits índex i cor en forma de V, tot i que això pot canviar demà mateix. És la seva manera de saludar els que els estan veient, cosa que abans absolutament ningú feia en les fotos familiars.
El món adolescent gira al voltant de les xarxes. Les lectures i els temes d’interès es comenten a Youtube, les fotos i els missatges es posen a Instagram (digueu-ne «Insta», on les Stories o vídeos curts, arrasen), Snapchat (digui «Snap») serveix per parlar i enviar-se missatges que s’esborren en 24 hores, i Whats-App (digui «Guas») per relacionar-se amb pares i grups. I el mòbil és la nova consola, amb Clash of Clans i Clash Royale, jocs multijugador massius, com a nou xat.
Els reptes són propostes que es llancen perquè els seguidors d’una xarxa social les compleixin. Van començar per bones causes (la galleda d’aigua freda per lluitar contra l’esclerosi múltiple) i han seguit per pur joc (fer-se el mort), com a promoció comercial (menjar bosses d’un aperitiu concret) o per demostrar habilitat (tirar una ampolla de plàstic a l’aire i que caigui cap per amunt, per exemple). Alguns arriben a ser perillosos com l’abcrack, el de les cuixes separades o les selfies en altures extremes.

- Laura Lobo, advocada experta en herències: “No s’ha de donar per fet que els nebots hereten del tiet solter i sense fills”
- Marc Márquez passa pel quiròfan i es complica la seva reaparició
- Solidaritat amb Palestina ¿La vaga del 15 d’octubre per Palestina segueix endavant després de l’acord de pau? Sí, i aquests són els serveis mínims
- Horta-Guinardó Les disputes obliguen a tancar l’Associació de Veïns del Carmel
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació
- Un estranger estalla amb l'estil de vida d'Espanya: "Les persones amb un sou de 1200 euros ja no poden viure bé"
- Empreses La venda del 33% de Planeta dels Lara García s’encalla
- Consell Executiu Catalunya redueix un 95% l’impost de successions al camp per facilitar el relleu generacional
- MACROECONOMIA L’FMI torna a revisar a l’alça el creixement d’Espanya per al 2025 fins al 2,9%
- Investigació d’IrsiCaixa Una vacuna de Can Ruti potencia la resposta immunitària en càncer de bufeta no invasiu, segons un estudi