ESQUERDES EN EL SISTEMA SANITARI DE CATALUNYA
Exclosos de la sanitat
A Barcelona, dos col·lectius ajuden immigrants a obtenir la seva targeta
Urgències encara nega atenció mèdica gratuïta a gent sense papers
Mig matí d’un diumenge del mes de gener passat. A la sala d’espera d’urgències de l’Hospital Dos de Maig de Barcelona, un home de mitjana edat, marejat i amb un braç adolorit, espera assegut en una cadira l’arribada de la seva nòvia, la Julia. Li ha trucat a la feina per dir-li que ha relliscat a la dutxa i ha caigut. «Em diu que s’ha donat un cop al cap i en un braç, i que té ganes de vomitar, que ha anat a l’hospital, però que li diuen que ha d’abonar 120 euros perquè el visitin, perquè no té targeta sanitària», explica ella. «Tots dos som del Perú. Jo vaig arribar l’any 2004 i no vaig tenir mai cap problema, de seguida vaig obtenir la targeta. Però ell acaba d’arribar», explica la Julia. «Encara que era diumenge, vaig trucar a una doctora de la PASUCat (Plataforma per una Atenció Sanitària Universal a Catalunya). I va ser ella qui em va dir que demanéssim un formulari de Declaració Responsable conforme ell no té els diners per abonar la visita. El vam omplir i, després, el van atendre. Però havia passat més de dues hores esperant-se en un racó marejat, s’havia donat un cop al cap i ningú l’havia examinat abans de dir-li que havia de pagar. Crec que falta una miqueta d’humanitat», considera la Julia.
Casos com el que ella descriu han sigut documentats per membres de la plataforma PASUCat. Va ser creada l’any 2013 per professionals sanitaris i integrants de diferents oenagés, com Sos Racisme Catalunya, Metges del Món o Justícia i Pau
–hi ha 35 entitats adherides–. «Vam veure que no s’estaven respectant a Catalunya les excepcions que el Departament de Salut havia assegurat atendre sense cobrament en casos d’urgències, menors i embarassades, encara que aquests pacients no tinguin targeta sanitària, desmarcant-se així del reial decret estatal del 2012, que exclou d’aquesta atenció mèdica gratuïta qui no té targeta sanitària», explica Carlos Losana, metge de capçalera i membre de la PASUCat.
Notícies relacionades«El principal problema és que no tot el personal administratiu coneix aquest protocol excepcional. Tampoc els mateixos facultatius. Els metges de primària són els que s’han involucrat més a informar i ajudar a tramitar la targeta sanitària a qui no la té, que és el que també fem des d’aquí, a més a més d’acompanyar-los a urgències o reclamar la devolució dels cobraments indeguts», precisa Losana. «S’ha millorat molt, ens consta que Salut fa poc ha tornat ha llançar una campanya informativa, però nosaltres encara registrem facturacions indegudes a urgències. L’última que hem donat a conèixer al nostre blog es va emetre a l’Hospital Clínic, al febrer. Nosaltres hem assistit més de 200 persones, i en diversos centres hospitalaris», afegeix Carlos Losana que, com la resta de membres de la PASUCat, actua de manera altruista.
MALALTS TEMOROSOS / «Ens sembla molt greu que, per la violència generada per la normativa, la freda actitud d’alguns funcionaris, i la falta d’informació, tant al personal de recepció a urgències, com als estrangers sobre els seus drets, tot això provoqui que encara hi hagi gent que torni a casa seva sense que l’hagin visitat», exposa Ulises, membre de l’Espai de l’Immigrant, un altre col·lectiu nascut «per apoderar immigrants, donant-los a conèixer els seus drets i acompanyant-los en el tràmit de les targetes». Al seu local del Raval, atenen una mitjana de tres o quatre persones a la setmana. «Sabem que és la punta de l’iceberg, que n’hi ha molts que, per por que els demanin diners o fins i tot per por de ser deportats, no van al metge», lamenta.
- Estalvi Amb aquest truc enginyós ja no malgastaràs més paper higiènic
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Joan Cuscó: "El pàdel és imparable: serà olímpic la pròxima dècada"
- Alejandra Fernández: "Quasi deixo de córrer per falta de recursos"
- Busca’t un Lamine