RIC EN GREIXOS SATURATS

Grans cadenes de supermercats demanen als proveïdors que substitueixin l'oli de palma

En els casos en què no sigui possible reemplaçar-lo, exigiran un certificat de sostenibilitat, afirmen Mercadona, Dia, Lidl i Auchan

L'oleaginosa, present en infinitat de productes, aporta consistència, evita el deteriorament i és difícil de substituir, argumenta el sector industrial

Grans cadenes de supermercats demanen als proveïdors que substitueixin l'oli de palma
2
Es llegeix en minuts

Les principals cadenes de distribució espanyoles han començat a reclamar als seus proveïdors que deixin d’utilitzar oli de palma, i en els casos en què no sigui possible substituir-lo, demanen que es faci servir el que compti amb certificat de sostenibilitat.

Portaveus de les companyies Mercadona, Dia, Lidl i Auchan han confirmat a l’agència Efe que ja mantenen converses amb els seus proveïdors per eliminar aquest ingredient, encara que des de la indústria adverteixen que no sempre és possible i que de moment no hi ha una alternativa sense alterar les condicions del producte.

«Els interproveïdors i proveïdors de Mercadona fa temps que fan moviments per substituir, quan és possible, l’oli de palma i altres greixos trans en els seus productes, i continuaran avançant en aquesta línia», han apuntat fonts de l’empresa valenciana, líder del sector de la distribució amba prop d’un 23% de quota del mercat.

Des de Dia han subratllat que la seva política passa també per «substituir sempre que sigui possible tecnològicament» aquest ingredient, i quan no és viable reclamen que s’utilitzi oli de palma amb certificat de sostenibilitat.

A Auchan, que engloba les ensenyes Alcampo i Simply, ja treballen amb els seus proveïdors «amb l’objectiu final d’eliminar l’oli de palma» de les seves marques pròpies, encara que de moment no tenen una data concreta per aconseguir-ho.

A Lidl també han assenyalat que intenten evitar-ho «sempre que es pot», però en els casos on no és factible «s’utilitza el que té segell de sostenibilitat».

Fonts del grup Carrefour han explicat que han optat per exigir l’ús d’oli de palma sostenible als seus proveïdors, mentre que des d’El Corte Inglés han recordat que l’empresa forma part d’un grup de treball sobre aquest ingredient en el marc del Consumer Goods Forum amb el propòsit que tot l’oli de palma utilitzat compti amb un certificat ecològic.

La preocupació de les grans cadenes per aquest ingredient es fa pública mesos després que l’empresa SuperSano, amb una xarxa de 12 establiments a Espanya i especialitzada en producte ecològic, decidís retirar-lo totalment de les seves línies. La cadena ha vist com les seves vendes s’incrementaven fins al 20% després de prendre la decisió de renunciar als productes elaborats amb oli de palma.

DIFÍCIL DE SUBSTITUIR

Notícies relacionades

Fonts del sector de la indústria han explicat a Efeagro que l’oli de palma és un ingredient vegetal utilitzat normalment amb altres olis que «en molts casos no es pot substituir». «Aporta consistència, untuositat, dona un toc cruixent... També allarga la vida útil del producte i evita que es deteriori visualment. S’ha intentat substituir, però no s’ha pogut», han assenyalat aquestes mateixes fonts.

L’oli de palma és utilitzat habitualment tant per la indústria alimentària com per les firmes de cosmètica. El seu ús està permès internacionalment, encara que l’OMS aconsella limitar-ne el consum per contenir prop d’un 50% d’àcids grassos saturats. La seva producció es concentra en països tropicals –sobretot Malàisia i Indonèsia–, on el seu cultiu i procés ha provocat problemes mediambientals.