INICIATIVA DE LA GENERALITAT

Neix un registre de parelles de fet comú per a tot Catalunya

La inscripció permetrà obtenir la pensió i facilitarà els tràmits de drets successoris o la reagrupació familiar per als estrangers

Fins ara només una trentena de municipis feien el tràmit

3
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Jordi i Sandra, veïns de Prats de Lluçanès (Osona), no estan casats i acaben de ser pares del petit Aleix. Aquest dilluns han inaugurat el registre de parelles estables. El tràmit gratuït permet, per exemple, que en el cas que un dels dos falti l'altre tingui dret a la pensió de viudetat, encara que no hagin contret matrimoni. Fins ara només 30 ajuntaments catalans tenien aquest registre, després del tancament en els últims temps d'una vintena, entre ells els de Badalona i Barcelona. Aquesta circumstància impedia a moltes parelles constituir-se com de fet, ja que el tràmit només es podia fer al municipi on s'estava empadronat. Existia, això sí, la possibilitat de fer-ho pagant a través d'un notari. A partir d'aquest dilluns, qualsevol català hi podrà accedir i així equiparar-se a les persones casades. El registre ha sigut presentat pel conseller de Justícia, Carles Mundó.

Per cobrar la pensió de viudetat, la llei espanyola de la Seguretat Social estableix dues condicions fonamentals a la persona que enviuda. La primera, que hagi estat un mínim de cinc anys de convivència amb la seva parella. La segona, que faci, almenys, dos anys de la seva inscripció en un registre de parelles estables. Si no és així, la Seguretat Social denega aquesta pensió. L'única possibilitat per poder cobrar-la era constituir-se formalment com a parella estable davant un notari, amb els mateixos requisits d'anys de convivència i de temps transcorregut des que s'efectués aquest tràmit. Cada any hi ha al voltant de 4.000 parelles que van al notari a fer aquesta operació.

El registre de parelles estables de Catalunya, que va ser aprovat a finals del 2005 pel Parlament per unanimitat, neix amb la intenció de concentrar tota la informació de parelles estables de la comunitat. A més de les persones que s'hi inscriguin directament, el registre també incorpora la informació sobre les persones inscrites als municipis i davant notari. D'aquesta manera, la Conselleria de Justícia, promotora de la iniciativa, dificulta el frau i facilita l'obtenció de certificats. Amb un registre únic, serà impossible, per exemple, que una persona s'inscrigui dues vegades amb parelles diferents sense que hagi desfet la primera relació.

El Codi Civil de Catalunya i la resta de la normativa aplicable equipara els drets i les obligacions de les parelles estables amb els matrimonis convencionals en relació amb els drets successoris, la reagrupació familiar en el cas d'estrangers i les compensacions econòmiques per raó de feinal quan es produeix una separació.

IGUALTAT DAVANT LA LLEI

El nou registre està a disposició de totes les persones que defineix el dret civil català (llibre segon). Aquesta norma estableix que la parella de fet manté una convivència amb condicions equivalents a les d'un matrimoni. Hi ha tres supòsits per acreditar-ho i només cal que se'n compleixi un. Aquests són: que la convivència duri més de dos anys seguits, que la parella tingui un fill en comú o que les dues persones hagin formalitzat la relació davant un notari.

Notícies relacionades

Les parelles sense fills i amb una convivència inferior als dos anys també es poden inscriure al registre, però abans s'han de constituir com a parella estable davant notari. En canvi, quan la convivència supera aquest període i quan la parella ha tingut un descendent, només cal un certificat d'empadronament o amb el llibre de família.

El formulari per a la sol·licitud d'inscripció presencial es pot descarregar de la web de la Conselleria de Justícia. Després, la documentació es pot presentar tant a la seu central del departament a Barcelona com a les delegacions territorials de Justícia a Girona, Lleida, Tarragona i les Terres de l’Ebre, amb cita prèvia. La inscripció també es pot tramitar telemàticament si es disposa de firma electrònica.