Carmena indigna els madrilenys amb la gestió de l'episodi de pol·lució

L'ajuntament decideix a les 11.30 de la nit que avui no hi haurà cap mena de restricció del trànsit

La millora de l'aire evita que es veti la circulació a la meitat dels cotxes, mesura inèdita a Espanya

cmarquez36120333 madrid 01 11 2016 sociedad contaminacion en madrid image161101202731 / AGUSTIN CATALAN

cmarquez36120333 madrid 01 11 2016    sociedad contaminacion en madrid  image161101202731
cmarquez36098250 gra105 madrid  30 10 2016  el ayuntamiento de madrid ha reco161101202719

/

4
Es llegeix en minuts

No s’espera pas que refresqui a Madrid, com a mínim, fins dissabte. El bon temps, els últims espeternecs de l’estiu en plena tardor, propicia fenòmens atmosfèrics com la boina de contaminació que s’enquista sobre les grans concentracions urbanes. La capital de l’Estat patia fins ahir un difícil episodi de pol·lució, cosa que hauria pogut generar avui una situació inèdita a Espanya: que es prohibís circular pel centre de la ciutat al 50% dels vehicles. Al final, molt al final, la millora de l’episodi de contaminació ha acabat evitant la mesura.

De fet no només no s’aplicarà aquesta restricció sinó que, a més, s’aixequen les que estaven vigents. De la limitació més important que aquest país li havia d’imposar al trànsit, novament a la barra lliure per al cotxe. En el pòsit de l’assumpte, una qualitat de l’aire que posa en entredit les polítiques mediambientals de les grans ciutats.

La mesura hauria afectat els set districtes de l’interior de la M-30. Per desplegar-la era necessari que dues estacions meteorològiques d’una mateixa zona que analitzen els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) superessin els 200 micrograms per metre cúbic durant dues hores consecutives. Però no va ser així. No es va decidir fins ben entrada la nit, cap a dos quarts de dotze, cosa que va generar nombroses crítiques a les xarxes socials, ja que la ciutadania aspirava a organitzar la seva jornada laboral en funció de la decisió municipal. No hi va ajudar un tuit del mateix consistori, que després va ser esborrat, en què es feia broma sobre l’hora a la qual es donaria la informació.

No obstant, vistos els últims registres de les estacions mesuradores, el consistori madrileny va decidir ahir a una hora força tardana no mantenir ni tan sols l’episodi 2 del seu protocol de contaminació, el que rebaixa de 90 km/h a 70 km/h el límit de velocitat a la M-30 i prohibeix aparcar a les zones verdes i les blaves del centre als que no són residents.

El que subjau en l’episodi en si és la capacitat de l’Administració de reduir la contaminació. En el cas de Barcelona, per citar-ne un exemple, el 60% de la pol·lució el genera el trànsit.

Juan Bárcena, responsable de l’à­rea de qualitat de l’aire d’Ecologistes en Acció, dóna la benvinguda a qualsevol decisió política destinada a combatre els mals fums, però reclama «plans estructurals destinats a reduir el pes del cotxe a la ciutat». «Aquest protocol és un intent de mitigar els efectes dels episodis de pol·lució però s’ha d’anar més enllà i impulsar un projecte destinat a reduir el trànsit a Madrid».

Precisament avui està prevista la presentació de l’esborrany de proposta del pla de qualitat de l’aire i canvi climàtic de la ciutat, que substituirà el que va caducar el 2015. Pel que ha pogut saber Bárcena, la voluntat de l’ajuntament coincideix amb els desitjos i el diagnòstic dels ecologistes.

DUES VIES PER ACONSEGUIR-HO

Hi ha dues maneres d’aconseguir-ho: a la britànica, amb un peatge que penalitza el conductor que vol circular pel centre, o a la barcelonina, amb reformes urbanístiques que prenguin espai al vehicle privat.

Segons avança aquest membre d’Ecologistes en Acció, el consistori madrileny es planteja «eliminar carrils en vies emblemàtiques com la Gran Vía o la Castellana», a més de «reduir espai per a aparcament a la via pública». «La idea és que anar en cotxe per Madrid sigui difícil, costós i molest; tant, que el conductor acabi optant per altres sistemes de transport per bellugar-se per la ciutat».

TENIR ALTERNATIVES O NO TENIR-NE

Això de trobar alternatives al vehicle privat pinta més bé a Ma­drid que no pas a Barcelona, sobretot pel que fa a les seves respectives àrees metropolitanes. Bárcena assegura que la capital de l’Estat disposa d’una «molt bona» xarxa de transport públic, tant urbana com interurbana. Però amb alguns matisos: «Els últims dos o tres anys, ha empitjorat per efecte de la crisi». La capital catalana pateix diàriament les carències de Rodalies, les connexions en autobús entre municipis són insuficients i al transport públic de superfície dins de la ciutat li falten carrils reservats per anar més de pressa.

Notícies relacionades

En el cas que la situació a Madrid hagués seguit empitjorant en comptes de millorar, el consistori podria fins i tot haver prohibit la circulació de tots els vehicles al nucli de l’urbs. Aquesta és una de les novetats del protocol que el govern de Manuela Carmena va aprovar a principis d’any, un enduriment del que va deixar en herència Ana Botella. 

El protocol de la capital d’Espanya contrasta amb l’aprovat pel Govern presidit per José Montilla per a l’àrea metropolitana de Barcelona el 2009, on la mesura estrella, per no dir l’única, era la velocitat variable als accessos a la capital catalana.